Tømrer med fast arbejde på motorvejen
700 m³ eller over 20 store lastbillæs lærketræ var hvad tømrervirksomheden Julius Nielsen & Søn A/S fik leveret, da de skulle lave espalier til støjværnene på motorvejen ved Roskilde.
2
Billeder
Tømrermester Jan Lindgaard fra Julius Nielsen & Søn A/S viser den skabelon, som ligger til grund for de mange kilometer espalier langs Motorvejen M11 ved Roskilde.
Ud fra en fast skabelon er lærketræet savet til og de nye espalier er derefter blevet samlet og kørt ud til motorvejen, hvor Dansk Auto-Værn har monteret dem på de aluminiumsværn, som holder støjen på afstand. For lærketræet har ikke nogen funktion i forhold til støj, men er et æstetisk valg. Det skaber spil for øjet langs motorvejen og stemning inde i haverne, hvor espalierne er beklædt med kobbertråde, så der kan vokse grønt op ad dem.
- Jeg bestilte alle brædderne på 4,20 meter og valgte helt bevidst lærk i en bedre kvalitet end det beskrevne for at undgå spild. Træet har været i en ensartet og vældig fin kvalitet, og det er kun ubetydeligt spild, vi har haft, forklarer Jan Lindgaard, som er godt tilfreds med det sibiriske lærketræ, Sibirisk Lærk, der er leveret fra Wimex.
Støjværn på ni meter
Arkitekt Jesper Krillov fra Bjarrum Arkitekter, der har tegnet stregerne til de nye støjværn, forklarer, at man har valgt Sibirisk Lærk af flere årsager:
- Først og fremmest var det et arkitektonisk valg, fordi lærk giver nabosiden en blødere og mere havepræget karakter, hvorimod stål ville skabe et hårdt anlæg. Samtidig var det vigtigt med en træsort, som tåler den hårde miljøbelastning ved en motorvej. Og da Vejdirektoratet desuden har en strategi om at undgå brugen af trykimprægneret træ, var valget let.
Som udgangspunkt er støjværnene fire meter, men nogle steder står espalierne på en mur, og her bliver de otte-ni meter høje.
40 espalier pr. dag
På pladsen, hvor espalierne er samlet, har Julius Nielsen & Søn i et års tid haft to mand i gang.
Dag efter dag er nogle af de 700 m³ lærketræ kørt med gaffeltruck ind under det halvtag, hvor brædderne skulle skæres til. Herefter blev hvert stykke træ lagt i en skabelon og aluminiumsskinnerne skruet på, hvorefter en espalier-del var klar. Der kunne laves cirka 40 espalier-dele pr. dag. Knap en tredjedel er der arbejdet med i to omgange, da de dele, som vender ind mod private haver, skulle beklædes med kobbertråd, som blomster og planter kan sno sig ind i.
- Det har været rimeligt problemfrit at arbejde med. Det vigtige er, at aluminiumsskinnerne sidder så præcist, at samlingerne fungerer, men så snart vi fik lavet den rette skabelon, så kørte det, siger Jan Lindgaard og fortæller, at Julius Nielsen & Søn kunne aflevere espalierne før tid.