23948sdkhjf

Prækvalifikation til Femern Bælt-tunnel indledt

Første spadestik til verdens længste kombinerede tog- og biltunnel under Femern Bælt mellem Danmark og Tyskland er rykket et stort skridt nærmere.
Femern A/S har torsdag indledt processen med prækvalifikation af entreprenørvirksomheder, og dermed får den internationale byggeverden for første gang mulighed for at få detaljerede oplysninger om projektets videre forløb. De kommende måneder frem til 18. januar 2013 kan virksomhederne nu bruge på at forberede deres anmodning til Femern A/S med ønske om at blive prækvalificeret.

- Vi er nu klar til at begynde processen med at finde vores fremtidige entreprenører. De virksomheder, som vi prækvalificerer, skal deltage i konkurrencen om at vinde kontrakter på et af verdens allerstørste tunnelprojekter. Vi forventer, at verdens bedste entreprenører søger om at blive prækvalificeret. Med prækvalifikationen skal vi sikre, at entreprenørerne lever op til vores krav om at være blandt de allerbedste. Den internationale entreprenørbranche får samtidig vished for, at projektet er på vej ind i en ny og afgørende fase, siger adm. direktør i Femern A/S, Claus F. Baunkjær.

Fire store kontrakter
Formålet med prækvalifikationen er at udvælge de bedst egnede entreprenørkonsortier med den rette sammensætning og den største styrke. Konsortierne, der både kan både bestå af tyske, danske og andre internationale virksomheder, skal i deres anmodning om at blive prækvalificeret dokumentere, at de er rustede til at løse opgaven både teknisk og økonomisk. På forhånd regner Femern A/S med at prækvalificere fire eller fem ansøgere til at afgive tilbud på hver af de fire, store kontrakter, der skal udbydes næste år.

De fire kontrakter på kyst-kyst forbindelsen er: 1) Uddybning af havbund og landopfyldning 2) Anlæg af den nordlige del af tunnelen, 3) Anlæg af den sydlige del af tunnelen. 4) Anlæg af portalbygværker, ramper og tilsluttende anlæg på land (se flere detaljer i 'Fakta om fire kontrakter’).

- Sænketunnelen under Femern Bælt bliver den største af sin art i verden og hele anlægsprojektet kommer i en årrække til at være en af Europas største byggepladser. Det er på mange måder et kompliceret og unikt projekt, og derfor er det vigtigt, at vi har god tid til prækvalifikation og udbud, så vi kan følge vores overordnede tidsplan om at komme i gang med byggeriet i 2015 og åbne forbindelsen i 2021, siger Claus F. Baunkjær.

Anlægslov vedtages om lidt over et år
Sideløbende med prækvalifikation og udbud fortsætter Femern A/S sit arbejde med at færdiggøre VVM-redegørelsen til de danske myndigheder samt ansøgningen om byggetilladelse til de tyske myndigheder. Dette arbejde forventes afsluttet i sommeren 2013, hvorefter de respektive myndigheder i begge lande skal behandle sagen efter gældende national lovgivning. Anlægsarbejdet kan først igangsættes, når godkendelserne i begge lande er på plads.

Når udbuddet er afsluttet og entreprenørernes tilbud er kendt, forventes Folketinget ved årsskiftet 2014 / 2015 at vedtage en anlægslov for projektet. Det samlede anlægsoverslag for kyst-kyst forbindelsen er 40,7 mia. kr. (2008-priser).

Find yderligere info om de fire kontrakter på http://www.femern.dk/material-folder/doc...
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085