Nordmænd skal lære af dansk skolearkitektur
Arkitektfirmaet Rum arbejder på etablering i Norge - og er netop inviteret til at deltage i et stort forskningsprojekt. Virksomheden er blandt talerne ved en stor konference.
- Det er en blåstempling af Rum at blive valgt som indlægsholder. I lang tid har vi oparbejdet betydelig kompetence indenfor leg og læring. Det er ikke nok kun at tegne streger – det er helt afgørende, at sikre den optimale kobling mellem arkitektur og pædagogik. Den danske ”landsbyordning – med samdrift af skole og daginstitution – kan motiveres af både økonomi, pædagogik og sociale aspekter, herunder de mindre skolers ofte særlige rummelighed, altså deres evne til inklusion, siger Karin Elbek, arkitekt og partner i Rum, der har base i Horsens.
Danske erfaringer bringes i spil
Rum har arbejdet med flere landsbyordninger, blandt andet i Hedensted Kommune – en bopælskommune med en kommunal struktur uden en storby. Derimod består kommunen af flere mindre centerbyer og mange velfungerende lokalsamfund, der på visse områder kan sammenlignes med mange af landkommunerne i Norge.
Et eksempel er Langskov Skole og skolefritidsordning, der nu er lagt sammen med børnehaven Skovpyramiden til én enhed. Der er etableret fællesbestyrelse og ét ledelsesteam for børnehave, SFO og skole, som i dag agerer som en samlet institution. I nært samarbejde med lokalrådet har institutionen udarbejdet en helhedsplan, der samler landsbyordningens afdelinger og det lokale forsamlingshus i fælles fysiske rammer. Byggeprojektet forventes igangsat i det kommende år.
Konferencen afholdes den 26.-27. september i Kristiansand. Bag konferencen står det norske undervisningsministerium i samarbejde med Vest-Agder Amt, det lokale universitet og Kristiansand Kommune.
”Landsbyordningen i Danmark” er den populære betegnelse for den samdriftsmodel, som regler i Folkeskoleloven og Dagtilbudsloven åbner op for, og som går ud på, at en folkeskole med eventuel skolefritidsordning og et kommunalt dagtilbud kan have fælles ledelse og fælles bestyrelse.
Reglerne gælder for landdistrikter og små skoler, og kan medvirke til at sikre bæredygtighed og sammenhængskraft ude i landsbysamfundene. Ordningen kan i visse sammenhænge også ses som et værktøj til at imødegå skolelukning, da ordningen kan øge fleksibiliteten for og med det pædagogiske personale, der både kan virke i skolen, børnehaven og SFO skolefritidsordningen i lokalsamfundet.
Reglerne gælder for landdistrikter og små skoler, og kan medvirke til at sikre bæredygtighed og sammenhængskraft ude i landsbysamfundene. Ordningen kan i visse sammenhænge også ses som et værktøj til at imødegå skolelukning, da ordningen kan øge fleksibiliteten for og med det pædagogiske personale, der både kan virke i skolen, børnehaven og SFO skolefritidsordningen i lokalsamfundet.