Omsætningen falder fortsat i gør-det-selv-branchen
Bauhaus er gået frem, men samlet set har de danske byggemarkeder, trælaster og gør-det-selv-butikker mistet 3 % af omsætningen fra 2010 til 2011, viser ny markedsanalyse.
Det skriver Berlingske med reference til analysevirksomheden Euromonitor International, der har gennemført en markedsundersøgelse af branchen.
Baggrunden for nedturen er faldende efterspørgsel, og dette, kombineret med en tiltagende priskrig, gør det vanskeligt at tjene penge. Blandt de få lyspunkter er Bauhaus, der sidder på 13 procent af det danske marked. På baggrund af en støt stigende omsætning har den tyske byggegigant formået at vende flere års underskud i Danmark til et plus på 15 mio. kr.
- Den største udfordring for os har været de fortsatte pressede priser og dermed indtjeningen. Omsætningsmæssigt ser 2012 indtil videre ud til at blive svært. Vi ligger lidt over sidste år, men det er som om forbrugerne de seneste måneder virkelig holder igen, fortæller adm. direktør i Bauhaus Danmark, Mads Jørgensen til Berlingske.