23948sdkhjf

Eurodan-huse har strategien klar

Et solidt 2011/12-regnskab skaber et godt udgangspunkt for fremtiden i det familieejede byggefirma, som netop har gennemført et generationsskifte.
Igennem godt 34 år har Eurodan-huse bygget hus til knapt 9.000 danske familier. Den sønderjyske byggevirksomhed har klaret sig igennem både kartoffelkur og finanskrise. Og står det til ejerne, eksisterer Eurodan-huse også de næste 34 år som en solid og rentabel virksomhed.

- Svingende konjunkturer har vist os, at en strategi, hvor begge ben forbliver på jorden, er rentabel for os på den lange bane. Det handler ikke om vækst men om at finde ind til kernekompetencerne og fokusere på at få en stabil drift. Derfor har vi også solgt ud af varebeholdningen – herunder byggegrunde og udstillingshuse – de seneste par år, siger administrerende direktør Thomas Dahl.

Han og broderen Rasmus har overtaget den daglige ledelse af virksomheden som led i et generationsskifte, der blev endeligt effektueret ved udgangen af 2011. Faderen Niels Chr. Dahl har ellers stået i spidsen for Eurodan-huse siden etableringen tilbage i 1978, men over de sidste par år er sønnerne på henholdsvis 40 og 33 år langsomt blevet kørt i stilling til at føre familiens livsværk videre.

Danskerne vil have tryghed
Ny ledelse fører forandringer med sig, og den nye ledelse har strategien klar.

- Danskerne vil have tryghed. Det er et faktum, der ikke er til at komme uden om i finanskrisen. Vi ønsker at være på forkant med udviklingen, og derfor har vi indført ”fast pris”, ”beregning af familiens rådighedsbeløb” og ”betal ved indflytning” som faste elementer i vores vejledning af kunderne, forklarer Thomas Dahl.

Med konceptet ”fast pris” stiller Eurodan-huse garanti for, at der ikke kommer ekstra regninger, efter kontrakten er skrevet under. Det har ifølge Thomas Dahl betydet, at pengeinstitutterne har accepteret, at boligprojekter med Eurodan-huse som entreprenør typisk budgetteres uden afsættelse af beløb til ekstra uforudsete udgifter. En model der ellers er ganske atypisk i branchen.

Eurodan-huse har netop søsat sin største satsning i flere år; en ny digital marketingstrategi med en landsdækkende konkurrence som platform og en hovedpræmie til en værdi af 1,32 mio. kr. I et benhårdt marked har Eurodan-huse haft fokus på at udvikle en meget målrettet strategi med ét overordnet fokus: At komme i dialog med forbrugerne og hente viden om samme.

Firedoblet resultat
Effekten af den nye satsning har i løbet af de første uger været over al forventning, og Thomas Dahl har derfor positive forventninger til det nye regnskabsår. Samtidig kan han glæde sig over et 2011/12, hvor omsætningen er øget fra 358 til 402 mio. kr., mens resultatet på bundlinjen er mere end firedoblet fra 3 til 13 mio. kr.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079