23948sdkhjf

CG Jensen rykker til Thyborøn

Thyborøn havn anlægger 300 meter kaj med 9 meter vand. Opgave er lagt i hænderne på entreprenørfirmaet CG Jensen.
Havn efter havn udvider og uddyber for at tilpasse sig fisketrawlere og godsskibe, der bliver større og stikker dybere. Så i takt med at kajanlæg anlagt i 1980’erne og 1990’erne bliver renoveret øges vanddybden fra 5-7 meter til nu 9-10 meter.

Det er lig opgaver til CG Jensen. Efter lige at have afsluttet arbejdet i Hirtshals Havn med at anlægge 100 meter kaj med 10 meters vanddybde, en uddybning fra før syv meter, er entreprenørvirksomheden rykket lidt syd på.

I Thyborøn arbejder CG Jensnes vandbygningshold nu med 150 meter kaj, der skal uddybes fra fem til ni meters vanddybde. Entreprisen på de 150 meter med spuns og ny havneplads, som CG Jensen vandt i indbudt licitation blandt fem store havneentreprenører, udgør 12,8 mio. kr.

Erfarent sjak sikrer ro
Bag spunsen skal CG Jensen anlægge et nyt kajområde dimensioneret til den tunge trafik, der er til og fra skibene.

- Udfordringen er de eksisterende bygninger bag kajen, som vi kommer helt tæt på, og at holde byggegruben tæt. Vi skal udgrave fire meter til kote -1,7. Et godt stykke under grundvandsniveauet, siger byggeleder Sunnvard Andreasen, CG Jensen, og tilføjer, at spunsen skal forankres under grundvandsniveauet i kote -1,7 med stålankre, der forankres 25 meter bag kajlinjen.

Sunnvard Andreasen, som er uddannet bygningskonstruktør og har tæt på 10 års erfaring med vandbygning, fortsætter:

-Vi foretager en stor udgravning hele vejen langs kajen. 150 meter lang, 24 meter bred og 4 meter dyb. Lige nu regner vi på, om vi skal køre det opgravede materiale, cirka 17.000 kubikmeter i depot, eller om det bedre kan betale sig at dele opgaven op og lægge materialet i den ene halvdel af byggegruben. Og sidenhen bygge materialet ind i udgravningen, når ankrene er lagt i og spændt op. Alternativet er, at vi skal udføre alt montagearbejdet under vand og sand.

- Fordelen er, at vi har et dygtigt og erfarent vandbygningssjak, som ved, hvordan de skal sætte en tæt spuns. I Sønderborg har vi sidste år løst de samme problemer med succes. Derfor forventer vi at kunne udføre arbejdet med forankringen af spunsen i fred og ro. Tørt i gruben, og uden at bygningerne beskadiges, siger Sunnvard Andreasen.

Havnen sparer noget på anlægsudgifterne ved at fylde byggegruben op med 7.000 kubikmeter letklinker a la Leca nødder. I alt et lag på 2,6 meter, der dækkes af grus og asfalteres. Letklinker vejer mindre end sand og sten, og det betyder mindre vægt bag spunsen, og dermed spares på dimensionen af spuns og ankerspuns.

700 meter stenmole
Syd for havnen er problemet det modsatte. Flere storme har ødelagt kystsikringen, og derfor øges højden på stenmolen fra 3,5 til 4.6 meter på en 700 meter lang strækning.

- Vi opbygger kystsikringen med en ny og stærkere profil, for at den bedre kan modstå vind og højvande, siger Sunnvard Andreasen.

Oven på lagene af sand, ral og sprængsten lægger CG Jensens folk et 1,7 meter lag af store sten, hver sten er 300-1.000 kg. I vandkanten foran molen placeres endnu større sten på 1-5 tons hver. Det betyder, at havnen og landet får en helt ny lang stenmole til at modstå bølgeslaget.

- Der er meget arbejde med at håndtere materialer, og vi har tre erfarne maskinførere til at få lagt dem rigtigt. Vi henter de store sten i Norge og får leverancen på seks skibe, hver gang med 4.500 tons, forklarer byggelederen.

Arbejdet blev indledt i juni og er færdigt i oktober. CG Jensens entreprise på kystsikringen løber op i 11.2 millioner kroner.

Fakta
Hovedentreprenør: CG Jensen A/S
Bygherre: Thyborøn Havn
Entreprisesum: Havneanlæg 12,8 mio. kr.
Entreprisesum Kystsikring 11,2 mio. kr
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11