Spaden i jorden til sjællandske milliardprojekter
Torsdag tog transportminister Henrik Dam Kristensen første spadestik til den nye jernbane København-Ringsted og udbygningen af Køge Bugt-motorvejen.
Sådan lød det fra transportminister Henrik Dam Kristensen, da han torsdag tog første spadestik til Den nye bane København-Ringsted og udbygningen af Køge Bugt Motorvejen (Greve Syd - Solrød Syd). Det skete ved Karlslunde Mosevej i Karlslunde på et areal, hvor motorvejen og den kommende bane løber parallelt med hinanden.
Og der er tale om to projekter med store perspektiver i, fremhævede transportministeren:
- Der er projekter, som har international og national betydning, og dem, som har regional og lokal betydning. Disse to projekter har det hele i sig. Sammen med Øresundsbroen og den kommende Femern-forbindelse er de med til at binde Skandinavien sammen med Centraleuropa, sagde Henrik Dam Kristensen.
Jernbaneprojekt til 10,4 mia. kr.
Den nye bane København-Ringsted er det største nyanlæg på det danske jernbanenet i mange år og er en del af hele udbygningen af jernbanen frem mod 2020 med ekstra kapacitet, der gør det muligt at fordoble både passager- og godstransporten i Danmark og styrke den internationale godstrafik.
Banen vil også sikre en forbedring af passagertrafikken med flere togafgange, kortere rejsetid og færre forsinkelser for pendlere på Sjælland og for intercity trafikken. Banen bliver første etape af den politiske plan om Timemodellen, så rejsetiderne afkortes mellem landets største byer, og passagererne kan køre med persontog mellem hver af byerne København, Odense, Aarhus og Aalborg på blot en time.
MT Højgaard og Cowi vandt tilbage i juli måned den første store entreprise på projektet og skal stå for opførelsen af fire store vejbroer og to mindre jernbanebroer i Vallensbæk og Brøndby. For tre uger siden blev seks konsortier prækvalificeret til opgaven med at designe og bygge 12 jernbanebroer mellem Ishøj og Greve.
Store projekter - store krav
Alt imens Banedanmark bygger ny jernbane mellem København og Ringsted, er Vejdirektoratet i færd med at udbygger Køge Bugt Motorvejen fra 6 til 8 spor mellem Greve S og Solrød S.
To så store anlægsprojekter på samme tid stiller store krav til samarbejde mellem myndighederne. Derfor arbejder Vejdirektoratet og Banedanmark tæt sammen om at koordinere arbejdet og om kommunikationen med borgere, trafikanter, virksomheder og andre myndigheder.
Køge Bugt Motorvejen er Danmarks mest trafikerede motorvej med over 100.000 bilister dagligt, og udbygningen er seneste led i Folketingets mangeårige indsats med at forbedre de eksisterende motorveje. Projektet blev en realitet i januar 2009, da folketinget vedtog at afsætte 2,5 mia. kr. til udbygningen som led i sin transportaftale.
Det er M. J. Eriksson, der har vundet entrepriseopgaven på den 8 km. lange delstrækning mellem Greve S og Solrød S.