Femern opgiver krav om dansk overenskomst
Femern-forbindelsen ventes at skabe ca. 5.000 arbejdspladser på dansk grund i perioden 2015-2021. Men de mange håndværkere vil ikke nødvendigvis få løn på danske vilkår.
- Hvis vi skal leve op til EU's udbudsbetingelser, så er det næppe muligt at kræve, at håndværkerne arbejder på danske overenskomster. Det må vi nok se i øjnene, siger han.
Udmeldingen kommer, mens selskabet bag den 18 kilometer lange tunnel er i gang med at forberede de udbud, som entreprenører fra hele verden ventes at byde på.
- Det er ikke sikkert, at vi vil være interesseret i at stille krav til lønnen. For vi vil selvfølgelig sikre, at der er så stor international interesse som muligt til at deltage i konkurrencen. Og jo flere ting af den slags du lægger på, jo mindre kan man forestille sig, at interessen bliver, fortsætter Steen Lykke.
Avisen.dk har talt med Dansk Byggeri og BAT-Kartellet, og begge steder er man overraskede over udmeldingen. Gunde Odgaard, der er sekretariatschef i BAT-Kartellet, mener dog ikke, at der som udgangspunkt er grund at være bekymrede over arbejdsforholdene. Steen Lykke understreger da også, at Femern A/S vil leve op til alle gældende krav til sikkerhed.
Anlægsarbejdet på den godt 18 km lange tunnel under Femern Bælt mellem Tyskland og Danmark vil blive delt op i fire store kontrakter. Opførelsen af den faste Femern Bælt-forbindelse er så stort og komplekst et projekt, at flere store, internationale entreprenørvirksomheder forventes at slå sig sammen i konsortier for at kunne løfte opgaven. Det samlede anlægsoverslag er 40,7 mia. kr.