23948sdkhjf

Femern opgiver krav om dansk overenskomst

Femern-forbindelsen ventes at skabe ca. 5.000 arbejdspladser på dansk grund i perioden 2015-2021. Men de mange håndværkere vil ikke nødvendigvis få løn på danske vilkår.
Den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland kan blive bygget af håndværkere, som står udenfor dansk overenskomst. Det erkender Steen Lykke, der er teknisk direktør i Femern A/S, overfor Avisen.dk.

- Hvis vi skal leve op til EU's udbudsbetingelser, så er det næppe muligt at kræve, at håndværkerne arbejder på danske overenskomster. Det må vi nok se i øjnene, siger han.

Udmeldingen kommer, mens selskabet bag den 18 kilometer lange tunnel er i gang med at forberede de udbud, som entreprenører fra hele verden ventes at byde på.

- Det er ikke sikkert, at vi vil være interesseret i at stille krav til lønnen. For vi vil selvfølgelig sikre, at der er så stor international interesse som muligt til at deltage i konkurrencen. Og jo flere ting af den slags du lægger på, jo mindre kan man forestille sig, at interessen bliver, fortsætter Steen Lykke.

Avisen.dk har talt med Dansk Byggeri og BAT-Kartellet, og begge steder er man overraskede over udmeldingen. Gunde Odgaard, der er sekretariatschef i BAT-Kartellet, mener dog ikke, at der som udgangspunkt er grund at være bekymrede over arbejdsforholdene. Steen Lykke understreger da også, at Femern A/S vil leve op til alle gældende krav til sikkerhed.

Anlægsarbejdet på den godt 18 km lange tunnel under Femern Bælt mellem Tyskland og Danmark vil blive delt op i fire store kontrakter. Opførelsen af den faste Femern Bælt-forbindelse er så stort og komplekst et projekt, at flere store, internationale entreprenørvirksomheder forventes at slå sig sammen i konsortier for at kunne løfte opgaven. Det samlede anlægsoverslag er 40,7 mia. kr.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078