Organisation: Pas på mulig ekstraregning
Det kan bliver rigtig dyrt i kørepenge, hvis man som installationsvirksomhed ansætter lærlinge på et stort projekt som for eksempel Fehmern-forbindelsen og ikke har godkendelserne i orden.
Det skriver Tekniq Arbejdsgiverne i en nyhed på organisationens hjemmeside og uddyber:
Når en lærling bliver ansat på en større byggeplads eller i en afdeling nær byggepladsen, hvor de i princippet kan gå hele deres læretid, så kræver det godkendelse. Ansættelsesstedet skal være godkendt som uddannelsessted af Uddannelsesnævnet og have sit eget P-nummer. Derudover skal det være skrevet ind i uddannelsesaftalen.
Sker det ikke, kan det give en ekstra regning.
Organisationen bruger virksomheden Jysk CTS Øst som eksempel, der efter en afgørelse i Tvistighedsnævnet har været nødt til at betale rejsegodtgørelse på omkring 70.000 kr. til to lærlinge, som i 2015 og 2016 arbejdede på en entreprise i Statsfængslet på Falster.
Fængslet var ikke godkendt som uddannelsessted, og derfor beregnede man i stedet køretiden fra virksomhedens adresse i Karlslunde, selvom de to lærlinge aldrig havde kørt den tur til og fra arbejde, lyder det.
Det kan altså ende med store beløb, hvis ikke den ansættelsesretlige formalia er på plads.
- Hvis man for eksempel har en lærling gående på en byggeplads i tre år uden at have godkendelserne på plads, så kan det godt løbe op i omegnen af 200.000 kr., siger Jesper Elan Ahrenst, der er konsulent i Tekniq Arbejdsgiverne.
- Vi kan kun opfordre virksomhederne til at være særdeles opmærksomme på reglerne, så de ikke efterfølgende bliver straffet, lyder det.
Andre regler for svende
Ifølge Jesper Elan Ahrenst kan forvirringen opstå, da der gælder andre regler for svendene. De kan "uden problemer" blive ansat direkte på byggepladsen, hvis der er mere end 40 km til virksomhedsadressen.
- Det gælder bare ikke for lærlingene. De kan fint få ansættelse på byggepladserne eller en afdeling i nærheden, men alt skal være godkendt som uddannelsessted, før de kan begynde, siger han.
Det er Erhvervsuddannelsesloven, der stiller krav til, at arbejdspladsen er godkendt som uddannelsessted, mens reglerne for vejpenge er styret af overenskomsterne, skriver Tekniq Arbejdsgiverne.