MT Højgaard underskriver aftale til 1,3 mia. kr.
MT Højgaard Danmark har i dag underskrevet en aftale med DSB’s direktion om opførelse af et stort værkstedskompleks med tilhørende baneanlæg i Næstved.
Totalentreprisekontrakten har en værdi på 1,3 mia. kr., skriver entreprenørselskabet i en meddelelse til børsen.
Aftalen er betinget af en endelig godkendelse i DSB´s bestyrelse, hvilket finder sted den 25. august 2022.
– Aftalen sker i forlængelse af vores samarbejde om at udvikle og udforme projektet, som har stået på siden 2021. MT Højgaard Danmark har her, sammen med MJ Eriksson, Moe og Holm & Grut, og en lang række andre partnere, arbejdet på at få design, krav, ønsker, tid og økonomi til at gå op i en højere enhed, og det er det der nu er lykkedes, udtaler DSB´s adm. direktør Flemming Jensen i pressemeddelelsen.
– Og, som alle der bygger ved, så har de seneste seks måneder budt på en række nye udfordringer med priser, leverancer og andre usikkerheder. Vi har sammen fundet konstruktive løsninger på også dette, og er derfor stolte af, at vi i dag kan underskrive en aftale som planlagt, lyder det også fra DSB-direktøren.
Værkstedet i Næstved skal benyttes til reparation og vedligehold af DSB’s nyindkøbte ellokomotiver og togstammer samt eksisterende dobbeltdækkervogne. Værkstedet på 18.000 kvm får plads til otte spor.
Vandt første fast sidste år
Kontrakten i Næstved indgår i DSB’s betingede og faseopdelte udbud, som MT Højgaard Danmark vandt i foråret 2021. Udbuddet består af tre faser:
• Fase 0: Implementeringsfase med afholdelse af kick off-workshop
• Fase 1: Samarbejdsfasen
• Fase 2: Færdigprojekterings- og udførelsesfasen
I fase 1 har DSB, Moe Rådgivende Ingeniører, MT Højgaard Danmark og de øvrige parter i fællesskab fastlagt konstruktions- og udførelsesprincipper, og det har nu ført til indgåelse af kontrakten på totalentreprisen i fase 2.
– Det er en strategisk prioritet for MT Højgaard Danmark at indgå samarbejdsaftaler som denne, hvor den høje grad af åbenhed gør det muligt at skabe værdi for bygherren med det samme og nedbringe risikoen, fordi vi sidder med ved bordet, inden totalentreprisekontrakten underskrives, siger porteføljechef i MT Højgaard Danmark, Søren Sørensen, i pressemeddelelsen.
– Beslutningsgrundlaget bliver meget præcist, når vi i fællesskab definerer konstruktions- og udførelsesprincipper med løsningsforslag fra arkitekt, rådgivere og entreprenører. Arbejdsformen giver en masse energi, og vi tror virkelig på den måde at gøre tingene på, fortsætter han.
Udførelsen starter i januar 2023, og byggeriet skal efter planen afleveres til DSB i sommeren 2025.
DSB-direktør: Vi har tilpasset projektet bedst muligt
Byggeriet sker som led i DSB’s planer for Fremtidens Materiel, hvor nye IC5 tog og nye eldrevne lokomotiver og vogne har en vigtig rolle i indsatsen for at realisere regeringens mål om 70 pct. reduktion af drivhusgasudledningen i Danmark i 2030. Elektrificeringen af togtransporten sker via det nye togmateriel, som DSB er i fuld gang med at anskaffe og få op at køre på skinnerne i de kommende år.
I Næstved skal der foretages service af primært det materiel, der varetager den internationale og den regionale trafik, og i Aarhus og København, hvor der også opføres nye værksteder, er det de nye IC5 tog, der skal serviceres. Alle de nye faciliteter bygges efter DGNB-normer, med den højeste certificering.
– Projektet har været længe undervejs, og DSB og projektet har også været udsat for en del kritik i lokalområdet i Næstved, hvor der har været skrevet og sagt meget om dets beliggenhed og udseende, men hvor det er DSB’s opfattelse at vi nu har fået tilpasset projektet bedst muligt til de mange indsigelser og ønsker, udtaler Flemming Jensen.
MT Højgaard Danmark er ved Godsbanen i København i gang med at opføre et lignende værksted med tilhørende infrastruktur til 641 mio. kr. Desuden har entreprenørselskabet Danmark vundet et faseopdelt, betinget udbud på nyopførelse af et værksted i Aarhus og ombygning af et eksisterende værksted i København, som også skal servicere DSB’s eltog. Begge projekter er lige nu i samarbejdsfasen.