Kæmpe Femern-donkrafte skubber med 4.000 ton tryk
I starten af juli blev det første prøveelement til Femern-tunnelen støbt færdig i Rødbyhavn. Og elementet skal flyttes hen ad produktionslinjen. Derfor har Femern-konsortiet FLS nu for første gang taget store schweiziske donkrafte i brug til at skubbe prøveelementet. Det skriver Femern A/S.
Det kræver enorme kræfter at skubbe betonelementerne fremad. Et færdigt tunnelelement er 217 meter langt og vejer over 73.000 ton. Det første prøveelement er dog langt mindre.
Seks donkrafte, eller jacks, kan tilsammen skubbe med 4.000 ton tryk, som skal til for at få elementet til at bevæge sig.
- Det er en central del af produktionsmetoden, som vi afprøver nu. Vi skal have skubbet de færdige segmenter præcist fremad, så der er plads til det næste i rækken. De jacks, vi anvender, er specielt udviklet til Femern-projektet, og derfor er det vigtigt at afprøve, hvor godt de fungerer i praksis, siger produktionskoordinator, Foteini Karakatsani, Femern A/S, i pressemeddelelsen.
Ved at justere kraften på de enkelte donkrafte kan operatørerne styre tunnelelementet til højre og venstre og føre det præcist gennem produktionshallen.
Prøveelement
På det meget mindre prøvesegment blev der kun brugt 12 ton tryk. I de kommende måneder vil tunnelkonsortiet FLC analysere på donkraftenes effekt, og betonkonstruktionen for at sikre, at den lever op til kvalitetskravene. Det sker blandt andet ved hjælp af boreprøver.
- Den første prøvestøbning er nu overstået, og vi har lært meget af processen. Selv med måneders planlægning så giver en rigtig test masser af nyttige data, som vi nu vil bruge til at optimere arbejdet frem mod næste støbning i efteråret, siger Foteini Karakatsani.