Succes for byrumsarkitektur i den lille skala
Positiv modtagelse af test-haver under Metrohøjbanen tegner godt for projektet kaldet Metrohaverne. Visionen er et parkstrøg med urbane haver langs Ørestads Boulevard.
Testhaverne skal afklare efterspørgslen på de spirende stykker jord og finde frem til planter og blomster, der egner sig til arealet under Metroen.
By & Havn støtter projektet med Metrohaverne økonomisk. Udviklingschef Rikke Faaborg Jarmer, By & Havn er meget glad for Ørestadsbeboernes opbakning til projektet:
- I Ørestad City er den store skala på plads. Nu koncentrerer vi os særligt om bylivsprojekter i øjenhøjde. Området under Metroen har store potentialer, fordi der hver dag passerer rigtig mange mennesker. Det kalder på, at der bliver skabt nogle attraktioner, som bryder med de lige linjer og får folk til at stoppe op og mødes i byrummet. Den overvældende interesse for haverne viser, at vi er på rette vej med dette projekt, siger Rikke Faaborg Jarmer.
Skal blive til et grønt strøg
Haverne er på hver 5 x 9 meter, og mellem dem opstilles 140 cm høje trækasser, som både kan rumme haveredskaber og siddemuligheder. Metrohaverne er en viderebearbejdning af et projekt fra konkurrencen ”Byrum for livet”, der handlede om at skabe byliv ved sivegaden i Ørestad. Udover at styrke bylivet i området skal haverne tilføre nogle nye og anderledes byrumselementer. På længere sigt er visionen bag projektet at skabe et parkstrøg med et større antal urbane haver og en grussti langs kanalen.
Ifølge arkitekten bag Metrohaverne, er haverne ikke stor prestigearkitektur, men byrumsarkitektur i den lille skala, der er med til at give de hverdagsoplevelser, som er så vigtige for bylivet.
- Haverne er et bud på, hvordan vi bruger et hidtil uudnyttet rum i byen til at skabe et mødested i den lille skala via en bevidst arkitektonisk strategi, der forholder sig til Ørestads og Metroens store skala. Et sted i byen både for dem, der bruger haverne selv og dem, der bare går forbi. Det skal være et sted, hvor det er interessant og sjovt at gå, og hvor man kan møde naboen ’over hækken’, se et æbletræ blomstre eller sommerfugle sætte sig i en busk, siger Jacob Kamp, som er landskabsarkitekt og partner hos 1:1 landskab.
Bag projektet står Amager Vest Lokaludvalg, By & Havn samt Miljøpunkt Amager. Grundejerforeningen Ørestad City har lagt areal til, og Metroselskabet har givet tilladelse til Metrohaverne.