23948sdkhjf

BIG vinder med trælufthavn: Modsvarer Frankensteinmonster-lufthavne

Den nye terminal i Zürich forventes at åbne om 10 år med lufthavnsbutikker, lounges, kontorer og et nyt kontroltårn

Med et forslag til en ny Terminal A, der hovedsageligt vil bestå af massivt lokalt træ, i Zürich Lufthavn vinder et hold med den danske tegnestue BIG i front konkurrencen om den største af terminalerne i den schweiziske lufthavn. 

Det skriver det danske arkitektfirma i en pressemeddelelse.

– “The Raumfachwerk”, som forslaget hedder, var det mest overbevisende set fra et bæredygtigt, operationelt og økonomisk perspektiv, men også fra et arkitektonisk og urbant designperspektiv, siger Andreas Schmid, bestyrelsesformand for Flughafen Zürich AG, ifølge pressemeddelelsen.

Ud over BIG tæller vinderholdet HOK, 10:8 Architects, ingeniørfirmaet Buro Happold og træeksperterne Pirmin Jung.

Zürichs lufthavn åbnede i 1950’erne. I kølvandet på lufthavnens tilbygninger til Terminal E, Airside Center og The Circle, blev der i 2020 sat en international designkonkurrence i gang til at erstatte den aldrende Terminal A. Her indløb 10 forslag fra internationale konkurrencedeltagere, blandt andet Foster + Partners, Grimshaw Architects og SOM.

Den nye terminal, som forventes at åbne om 10 år, vil have både Schengen og ikke-Schengen gates, lufthavnsbutikker, lounges, kontorer, et nyt kontroltårn og en udvidelse af immigrationshallen.

Den nye Terminal består af to hovedområder: Den centrale hub med shoppingmuligheder, lufthavnsservice til ankomne og afrejsende gæster og vertikal cirkulation mellem de mange etager. Den anden del er den lange længe med alle gatesene, venteområder, og gangbroerne, der forbindes direkte til flyene.

Fleksibel konstruktion

Designteamets vision tager udgangspunkt i konceptet ”Raumfachwerk”, en robust, men fleksibel rammekonstruktion som prioriterer rejseoplevelsen og passagerernes bevægelse gennem lufthavnen.

– Lufthavne vokser og udvikler sig i takt med stigende internationale krav og love og bliver mere og mere komplekse: som Frankensteinmonstre, der er forbundet, forlænget og lappet sammen. Til den nye terminal i Zürich Lufthavn, har vi forsøgt at modsvare denne kompleksitet på den simplest mulige måde: En åben trækonstruktion der på én gang er bygningens bærende struktur, dens organisatoriske princip, og den rumlige og taktile oplevelse, udtaler Bjarke Ingels, stifter og Kreativ Direktor, BIG, i meddelelsen.

Bygningen vil blive lavet af lokalt massivt tømmer og taget af den lange skulpturelle bygning dækkes af solceller. Som en genanvendelig lokal ressource giver træet mulighed for en effektiv præfabrikation under byggeprocessen, samtidig med, at den hylder traditionen for træbyggeri i Schweiz.

Hyldest til det lokale landskab

For at forbedre passageroplevelsen er terminalen tegnet med naturligt lys i tankerne for både at hjælpe passagerer med at orientere sig i forhold til tidszoner og med at finde vej. En lineær kile i taget lukker naturligt lys ind så man kan se direkte op i himlen, når man går gennem terminalen. 

Kontroltårnet får en central placering i midten af den centrale hub, som gør det til et vartegn der leder tankerne hen til en urban plads i en summende by snarere end en lufthavn.

Passagerer, der ankommer, bliver guidet ind i den centrale hub i Terminal A, som er fordelt på syv etager og visuelt forbundet gennem det lysfyldte atrium. Passagerstrømme ledes gennem atriummet, der forbinder alle etager via trapper, rulletrapper og elevatorer, fra den underjordiske immigrationshal til alle ankomst- og afrejseetager og loungeområder på topetagerne i den centrale hub.

En moderne enkel materialepalet med træ som hovedmaterialet går igennem i strukturen, gulvene og lofterne i Terminal A.

Bygningens hovedkonstruktion består af v-formede træsøjler, der skaber den gennemgående trekantsstruktur, samtidig med at den refererer både til de ikoniske schweiziske alpelandskaber og den århundreder gamle tradition for husbyggeri med traditionelle skrå tage. 

Terminal A’s tag bliver dækket med PV-paneler, mens integrerede automatiske skodder reducerer solvarme i bygningen samt hjælper på vedligeholdelse af interiør. En kombination af vand- og luftbaseret køle- og varmesystem vil mindske bygningens energiforbrug. lda

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079