Niras og Atkins Danmark vinder motorvejsopgave
Niras har med Atkins Danmark som underrådgiver vundet opgaven ned at projektere en 13 km lang udvidelse af Hillerød motorvejen.
Det skriver Niras i en pressemeddelelse.
Den 13 km lange delstrækning mellem afkørsel Lillerød Syd og Isterødvejen skal udvides for at øge fremkommeligheden og trafiksikkerheden, og den udvidede motorvej forventes at kunne tages i brug i 2027.
– Vi har arbejdet med motorveje i Norge, og vi har rigtig meget erfaring med vejprojekter i Danmark, men netop motorveje er et område, vi gerne vil styrke, siger Carsten Heine Lund, der er Direktør for Infrastruktur i Niras, i pressemeddelelsen.
– Vi har længe forsøgt at vinde et projekt af denne type og er nu endelig kommet i mål gennem et vedholdende og omfattende tilbudsarbejde, fortæller han også.
Planlagt til udvidelse
Strækningen vil blive etableret som en firesporet motorvej, der er beregnet til hastigheder op til 110 km/t. Udvidelsen skal ske ved at inddrage og udvide den eksisterende motortrafikvej, der allerede dækker strækningen mellem Hillerød og Allerød.
Motortrafikvejen blev i sin tid planlagt således, at den kunne udvides til motorvej, og den vil også blive bibeholdt som den ene vejside af den nye motorvej. Selve udvidelsen til motorvej vil fortrinsvis finde sted langs den østlige del af strækningen, hvor der allerede er plads under de eksisterende broer.
Således er de større broer mellem Allerød og Herredsvejen allerede opført med en udvidelse til motorvej in mente, idet motortrafikvejen oprindeligt var tænkt etableret som en motorvej. Imidlertid er den sidste strækning fra Herredsvejen og frem til Isterødvejen ikke forberedt med det samme sigte. Den vestlige side af vejen skal udvides med 1,5 m for at skabe plads til de fremtidige nødspor og kantopsamling af vejvand.
Opsamler regnvand i lukket system
Projektet vil også indeholde en vigtig miljøkomponent. I dag ledes vand fra motortrafikvejen direkte ud i en grøft med fare for at kemikalier havner i naturen. Men med den nye motorvej vil regnvandet i stedet blive opsamlet og ledt gennem et lukket system til regnvandsbassiner, hvor evt. skadelige stoffer som eksempelvis olie eller kemikaliespild på vejen kan opsamles, før vandet ledes ud i vandløb.
Der findes allerede 12 regnvandsbassiner for vejvand på strækningen, og de skal nu udvides til at kunne klare de øgede mængder vand. Derudover skal der oprettes to nye regnvandsbassiner på strækningen.
Læs mere om projektet og Niras' arbejde på infrastrukturområdet på Licitationen - Byggeriets Dagblad: Niras og Atkins vinder del af motorvejsprojekt til milliarder