10 ugers tunnelarbejde
Københavns største vejprojekt i nyere tid har nået den teknisk set mest komplekse etape. 10 ugers døgnarbejde fører Nordhavnsvejs tunnel under jernbanerne ved Ryvangs Allé.
Der er afsat ti uger til arbejdet, som foregår i døgndrift for ikke at genere togtrafikken længere end højst nødvendigt.
Komplekst arbejde på kort tid
Under døgnarbejdet bliver en del af baneterrænet omdannet til et mylder af maskiner og mandskab. Skinner fjernes, og fire store borerigge klemmes ind på det lille arbejdsområde for at lave afstivningsvægge til tunnelen. Til sidst bliver der lagt fire midlertidige stålbroer, som togene kan køre på, mens der graves ud under jernbanen, og tunnelen bygges færdig.
- Vi har kun ti uger i alt til at komme under jernbanesporene, og på den tid skal vi nå rigtig mange byggeaktiviteter på meget lidt plads. Det er en uhyre kompleks opgave, hvor alt hele tiden skal falde i hak. Du kan sammenligne det med et stafetløb, hvor stafetten hele tiden skal ligge præcist i hånden til næste løber, så vi kan nå i mål til tiden, siger projektchef Anne Kongsfelt fra Københavns Kommune.
I fem uger fra 29. juni til 6. august bliver der arbejdet i døgndrift på Nordbanen, hvor de spektakulære broløft finder sted omkring den 21.-23. juli. Senere arbejdes på Kystbanen i andre fem uger fra 19. august til 23. september.
Herefter bygges tunnelen færdig under togbroerne. I sensommeren 2013 fjernes broerne igen, og der bliver lagt permanente skinner oven på tunnelen. Hele Nordhavnsvej er færdig i 2015.