Flere partier er klar til at udskyde projekter i infrastrukturaftalen
Et mål om at blive uafhængig af russisk gas betyder, at flere partier nu er klar til at genåbne og justere på den stort anlagte Infrastrukturplan 2035. Det viser en rundringning, som Licitationen – Byggeriets Dagblad har foretaget blandt seks partier.
Ingen afviser helt. Flere giver på forhånd deres velsignelse.
Baggrunden er et udspil fra regeringen tirsdag sidste uge, som ifølge finansminister Nicolai Wammen (S) formentlig vil kræve udskydelser af offentlige anlægsprojekter.
Regeringen vil nemlig øge tempoet på udbygningen af fjernvarmenettet for at udfase afhængigheden af naturgas. Men det kan blive svært, hvis ikke man samtidig holder kapacitet fri i anlægsbranchen, lød det, og ministeren varslede, at kommuner, regioner og staten derfor må forberede sig på at plukke i opgaver, der kan vente til senere.
- I forvejen kan de stigende priser betyde, at der er noget af det her, vi ikke gennemfører som planlagt. Når vi ovenikøbet kan skabe kapacitet i branchen ved at udskyde nogle opgaver, så vi kan frigøre os fra russisk gas, så er det da noget, vi bør se på, siger Radikale Venstres transportordfører Rasmus Helveg Petersen.
Alternativet og Enhedslisten bakker op, begge partier med et ønske om at bremse ”unødvendige” asfaltprojekter.
I blå blok er der flere, som ikke på forhånd vil sige ja – men som heller ikke afviser at støtte op om ændringer af aftalen.
- Svaret er, at transportministeren må jo komme med et oplæg, og så må vi vurdere ud fra det, lyder det fra konservatives Niels Flemming Hansen.
Dansk Folkeparti understreger, at det er ærgerligt, hvis ”nødvendige” projekter pauses, men at partiet er ”åbent og fleksibelt”.
I Venstre lægger Kristian Pihl Lorentzen (V) til gengæld ikke skjul, at partiet helst ser aftalen uberørt, og han er uenig i, at anlægsbranchen er for presset til at kunne varetage en hurtigere udbygning af fjernvarmenettet.
Det er trods flere forsøg ikke lykkedes Licitationen at få kommentarer fra SF, Liberal Alliance, Nye Borgerlige og Kristendemokraterne, som også er en del af Infrastrukturforliget.
Finansminister Nicolai Wammen (S) er ikke vendt tilbage inden denne avis deadline.