København får ny containerterminal i 2024
Arbejdet med at forberede Københavns nye containerterminal, der skal stå færdig i 2024, går nu ind i en ny fase.
I øjeblikket er udviklingsselskabet By & Havn i gang med at forberede prækvalifikationen, der skal lede til at der findes en totalentreprenør på den nye terminal. Udbuddet offentliggøres efter planen i næste måned.
Københavns nye containerterminal vil med sine 165.000 kvm være med til at sikre, at varer og gods fortsat kan leveres bæredygtigt direkte til centrum af København, så man slipper for lang vejtransport.
By & Havn er bygherre på den nye containerterminal, mens Copenhagen Malmø Port (CMP) bliver operatør.
Den nye containerterminal kommer til at ligge i forlængelse af den nuværende krydstogtterminal på Oceankaj og afløser den nuværende containerterminal på 140.000 kvm på Levantkaj.
Flytningen af terminalen vil give mulighed for yderligere udbygning af Nordhavn, hvor 35.000 mennesker ifølge planen skal bo i fremtiden, når området er fuldt udbygget.
- Med den nye containerterminal fastholder vi ikke alene Københavns historie som en fremgangsrig købstad, men vi bidrager samtidig til at gøre det til en mere grøn hovedstad, hvor varer og gods kan leveres så bæredygtigt som muligt direkte til slutkunderne. Med flytningen af containerterminalen fra Levantkaj til Ydre Nordhavn tager vi derudover for alvor fat i de næste etaper af udviklingen af Nordhavn, hvor Levantkaj i fremtiden skal udvikles som nyt boligområde til eksisterende og kommende generationer af københavnere, siger Adm. direktør i By & Havn, Anne Skovbro i en pressemeddelelse.
Arbejdet med at anlægge den nye Nordhavnstunnel under Svanemøllebugten er godt i gang, og når tunnelen står færdig i 2027, vil transport til og fra containerterminalen få direkte adgang til motorvejsnettet via tunnelen.
Dermed bliver Indre Nordhavn aflastet for en stor del af den tunge trafik, der i dag kører i krydset Kalkbrænderihavnsgade/Sundkrogsgade og på strækningen Sundkrogsgade samt Baltikavej.