Detailkæde er hårdt ramt af lang byggesagsbehandling
Varerne er linet op, prisskiltene er fremme, og personalet er klar til at byde kunderne velkommen.
Siden efterårsferien sidste år har en 840 kvadratmeter stor Ilva-butik på Strandlodsvej på Amager stået færdigindrettet og åbningsklar.
Men selvom der er gået næsten et halvt år, så har butikken endnu ikke haft besøg af en eneste kunde. Man venter nemlig fortsat på Københavns Kommunes endelige godkendelse af, at man må byde kunderne inden for.
Det skriver TV 2 Lorry.
Allerede den 9. juli sendte Ilvas udlejer, Michael Kloppenborg Jessen, ansøgningen afsted for at få kommunens stempel på, at de tidligere kontorlokaler må omdannes til butik og dermed kan åbne.
Men nu – 215 dage senere – venter man fortsat.
Og Ilva er lagt fra ene om at have den udfordring. Københavns Kommune overskrider nemlig med flere længder de landsdækkende mål for sagsbehandlingstider.
Ifølge KL's seneste opgørelse fra 2020 bruger Københavns Kommune i gennemsnit 157 dage på at sagsbehandle byggesager med erhvervsejendomme.
Det står i skærende kontrast til landsgennemsnittet på 77 dage og det servicemål, som er indgået mellem Kommunernes Landsforening og staten. Ifølge servicemålene skal den type sager - som Ilva-butikken går under - kunne klares på 55 dage.
Stor frustration
Michael Kloppenborg Jessen er udlejeren, som står bag byggeriet ved Ilva på Strandslodsvej i København.
Han er frustreret over Københavns Kommunes sagsbehandling og ikke mindst det faktum, at han ikke kan få oplyst, hvorfor behandlingen af byggesagen - der ifølge ham burde være helt ukompliceret - trækker sådan ud.
- Det er dybt frustrerende både for mig og for Ilva, og de kunder og gæster, der ellers ville komme i butikken.
- Vi aner ikke, hvor vi ligger i bunken, vi aner ikke, hvornår vi får besked, og vi aner ikke, hvornår vi får svar på noget som helt, siger Michael Kloppenborg Jessen til TV 2 Lorry.
Sagsbehandlingstiden er ikke uden omkostninger. Mens sagsbehandlingstiden har stået på, har Ilva hængt på huslejen til den 840 kvadratmeter store butik og løn til ti ansatte siden oktober.
Men de kan i sidste ende også få alvorlige konsekvenser for kommunekassen, der skal finansiere københavnernes velfærd. Det vurderer Per Thye Rasmussen, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv.
- Det kan betyde manglende vækst i forhold til virksomhederne. Det buldrer i øjeblikket, vi har mangel på arbejdskraft og vi har ikke behov for, at man ikke kan begynde at producere, siger han til TV 2 Lorry.
Ikke handlet med rettidig omhu
Hos Københavns Kommune erkender den nytiltrådte teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), at sagsbehandlingstiden er for lang.
- Det er helt urimeligt. Det, der er udfordringen for København og mange andre kommuner, er, at staten har indført et nyt bygningsreglement, som er enormt svært at håndtere.
- Det er et bygningsreglement, der er fire år gammelt, men hvor mange af fortolkningerne først er kommet nu og som gør byggesagerne meget mere komplicerede, forklarer Line Barfoed til TV 2 Lorry.
Hos Dansk Erhverv giver man imidlertid ikke meget for teknik- og miljøborgmesterens forklaring.
- Jeg synes ikke, at man har - for at bruge et fortærsket udtryk - rettidig omhu. Man har set det her komme og burde have reageret før, siger Per Thye Rasmussen.
Byggebob skal nedbringe ventetid
Københavns Kommune har sat flere ting i værk for at prøve at løse problemet. Foruden at forsøge at ansætte flere byggesagsbehandlere, får kommunen nu også hjælp af robotter i form af en computersoftware.
Robotten, der har fået navnet Byggebob, kan automatisk rette en række fejl i ansøgningerne samt markere, hvad der er af ændringer i en byggesag.
Dermed skal sagsbehandlerne ikke læse samtlige dokumenter igennem hver gang.
- Byggebob vil kunne spare omkring tre kvarter for byggesagsbehandlerne fra hver eneste byggesag. Det vil virkelig komme til at betyde noget, når man ser på den meget store mængde byggeager, som vi har i København, siger Line Barfoed.
Med de forskellige tiltag forventer Line Barfod, at man på Københavns Rådhus vil kunne leve op til KL's servicemål i løbet af 2023.
- I 2023 regner man med, at man overholder reglerne og har fået has på den store pukkel, af sager, der ligger, siger Line Barfod.