Grønt byggeri kræver massiv efteruddannelse
Forbrugerombudsmanden har udgivet en guide til virksomheder om miljømarkedsføring. Her står blandt andet, at hvis man bruger klima- eller miljøudsagn i markedsføring, skal de være korrekte og klart formulerede - og så skal de kunne dokumenteres.
Danske Arkitektvirksomheder hilser guiden velkommen og ser det som en mulighed for at få strammet op og præciseret hvorfor og hvordan et byggeri er "grønt" eller "klimavenligt":
- Der skal mere styr på det, men det skal også siges, at bygherrer i stigende grad har ønske om at undgå også ufrivillig greenwashing. Nogle har jo opfattelsen, at hvis man planter græs på taget, er byggeriet klimavenligt, siger Lene Espersen, adm. direktør hos Danske Arkitektvirksomheder, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Efteruddannelse
- Vi skal være bedre til at dokumenterer med tal, hvad det er for forbedringerne, man laver. Derfor er guiden god. Jeg tror ikke, at folk bevidst vil snyde på vægten, men mange er til gengæld usikre på, hvad man skal gøre for at byggeriet bliver grønnere og mere klimavenligt, tilføjer hun.
Lene Espersen ser en udfordring i at få de 700 medlemsvirksomheder klædt bedre på, og her ligger der et stort arbejde forude - i forhold til efteruddannelse og kompetenceløft, måske især hos de mindre arkitektvirksomheder.
Læs hele historie hos Licitationen