23948sdkhjf

Kæmpeprojekt har arkitekturen på plads

Dayz Kildedal tager endnu et skridt i processen. Fire ’landsby’-miljøer med i alt 580 ferieboliger udgør 1. etape sammen med et stort centerbyggeri.
Folkene bag Dayz Kildedal giver nu for første gang et smugkig på den spændende ferieoplevelse, der er på vej kun 20 km fra Københavns centrum.

Realiseringen af det nye resort er efterhånden kommet så langt i processen, at det endelige resultat begynder at tegne sig. Projektet er fra starten planlagt til CO2‐neutral drift ud fra et fælles mål om at belaste miljøet mindst muligt.

Gadeforløb og store, indre landskaber
Arkitektfirmaet Laban Arkitekter A/S i Silkeborg (tidligere Arkitekthuset) har skabt fire spændende landsbymiljøer med i alt 580 ferieboliger. Husene udgør 1. etape af Dayz Kildedal sammen med centerfaciliteter på ca. 35.000 m².

De hyggelige og meget varierede byrum i landsbyerne kommer til at være et gennemgående tema i hele resortet i tråd med kommunens overordnede linjer for området.

- Vi har designet landsbyerne i fire cirkelslag. De skaber store, indre landskaber, der kan formes på en måde, som ikke er set før i Danmark, siger arkitekt og partner Henrik Kamp Ditlev fra Laban Arkitekter.

- Dermed kan vi fx udforme bakkelandskaber med huler til børnene i én landsby og en stor vandflade med plads til robåde og gadekær i en anden. Hver landsby har et gadeforløb, der følger cirkelslaget med et forsvindende perspektiv, og samtidig giver det skrånende terræn stor variation. Det giver en meget udansk oplevelse i byrummene, fortsætter han.

P-kælder under hver landsby
Laban Arkitekter har desuden lagt vægt på, at ingen boliger får bagfacader, men i stedet har uderum på begge sider. Til den ene side mod landskabet og til den anden side mod gaderummet.

Alle boliger er designet, så de skyder sig ind og ud i facaderne samt op og ned i højden. Det giver i sig selv et ekstra levende bymiljø og sikrer, at alle får lidt privatliv på altaner, tagterrasser og i haverne, selvom det er et bytæt miljø.

Den overordnede idé om mindst mulig biltrafik i Dayz Kildedal er også videreudviklet. De fleste biler vil køre direkte i P‐kældre under hver landsby, så gaderummene bliver indbydende og sikre til leg og ophold, og alle landsbyer er forbundet med sikre stier og tunneller.

Første spadestik i 2013
Arkitekternes udmøntning af de overordnede visioner for Dayz Kildedal sker i tæt samarbejde med Egedal Kommune, som lige nu arbejder på detaillokalplanen ud fra den overordnede rammelokalplan, der allerede er vedtaget.

- Det er et spændende og meget stort projekt, og vi har fra starten sat de nødvendige kræfter ind for at sikre en hurtig og smidig sagsbehandling. Vi har fået etableret et stærkt og effektivt samarbejde mellem bygherre, arkitekter og vores forvaltning, og nu glæder vi os endnu mere til at se det færdige resultat. Dayz Kildedal bliver helt unikt og et kæmpe aktiv for hele regionen, siger Willy Eliasen, borgmester i Egedal Kommune.

Forslaget til lokalplan forventes at være klar til efteråret 2012, hvorefter det sendes i offentlig høring i otte uger. Den overordnede tidsplan opererer med første spadestik for Dayz Kildedal efter sommeren 2013. Dayz Resorts og Egedal Kommune fortæller mere om planerne den 23. maj kl. 19.30 i Værløse på et stort møde i Miljørådet for Furesø Kommune, som er åbent for alle interesserede.

Se illustration af masterplanen (åbner som pdf)
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078