Byggeboom øger Rockwools salg - men omkostninger udfordrer
Den stigende byggeaktivitet har betydet, at den danske stenuldsproducent Rockwool har haft godt gang i salget.
I årets første ni måneder har det danske selskab, der er en af de danske eliteaktier i C25-indekset, solgt for 16,7 mia. kr.
Det er 18 procent mere end i samme periode sidste år. Det viser selskabets regnskab, der er offentliggjort onsdag.
- Med en byggeaktivitet, der boomer på mange markeder, har vi opnået tocifret salgsvækst på alle forretningsområder og en god lønsomhed, siger topchef Jens Birgersson i en kommentar til regnskabet.
Det er sket, til trods for at blandt andet stigende energipriser har ramt verden. Der er også en mangel på materialer.
Han understreger, at selskabet arbejder hårdt på at håndtere efterspørgslen og forsynings- og logistikudfordringerne.
- Ikke desto mindre påvirker de høje omkostninger, vi ser på energi, materialer og logistik, marginerne negativt, siger topchefen.
Margin er, hvor stor en andel af en virksomheds omsætning der ender som overskud.
Jens Birgersson peger på, at det nødvendiggør yderligere og hurtigere stigninger i priserne, som sandsynligvis vil fortsætte den kommende tid.
Rockwool har i årets første ni måneder haft et overskud før skat på 2,2 mia. kr. Det er cirka 500 mio. kr. mere end i 2020.
Regnskabet ser ikke umiddelbart ud til at falde i investorernes smag. Efter offentliggørelsen tog aktien et dyk.
Ved 14-tiden falder aktien 5,5 pct. Umiddelbart inden offentliggørelsen lå aktien med et fald på 0,9 pct.
Rockwool blev grundlagt i 1909 og omkring 800 ansatte i Danmark, hvor hovedkvarteret ligger i Hedehusene.
På verdensplan beskæftiger koncernen, der er en af verdens førende producenter af stenuldsbaserede løsninger, omkring 11.500 ansatte.
/ritzau/