Byggeri af rutsjebane til 100 millioner nærmer sig sin afslutning
Fårup Sommerland er i gang med en større opførelse.
Forlystelsesparken vil fra næste år tilbyde gæsterne en tur i Fønix, som er en rutsjebane med en højde på 40 meter og en topfart på 95 kilometer i timen. Det bliver dermed Danmarks største og hurtigste.
Det enorme rutsjebanebyggeri, der vil blive en investering på tæt ved 100 mio. kroner, skrider planmæssigt frem, og det sidste baneelement er netop blevet monteret. Det nordjyske entreprenørfirma Vennelyst står for alt jord- og betonarbejde samt opførelsen af tilhørende bygninger.
Det fremskredne byggeri gør det endeligt muligt at danne sig et fysisk indtryk af rutsjebanens i alt 905 meter lange forløb med loops, twists og meget mere.
- Byggeriet af Fønix går over al forventning. For nogle uger siden kunne vi montere Fønix’ højeste punkt 40 meter over jorden, og nu har vi så endelig fået monteret det sidste baneelement, så elementerne nu udgør en lukket ring. Det har indtil nu være en både spændende og udfordrende proces, fordi byggeriet selvsagt ikke direkte kan sammenlignes med noget, vi tidligere har lavet.
- Vi opførte forlystelsen Saven for to år siden, og selvom vi kan trække på erfaringer herfra, er størrelsen på Fønix alligevel noget helt andet, siger Tue Albrektsen, teknisk chef i Fårup Sommerland, i en pressemeddelelse.
Det er den hollandske rutsjebaneproducent Vekoma, der har stået bag designet af Fønix, mens tyske Ride Construction Service står for selve opførelsen af rutsjebanen.
Det meste af foråret og sommeren har den nordjyske entreprenørvirksomhed i samarbejde med Hercules, som er en del af NCC Gruppen, brugt på at støbe i alt 170 fundamenter, som Fønix hviler på, hvilket har krævet ca. 4.000 kubikmeter beton.
Tekniske installationer mangler
De sidste par måneder har Danmarks største rutsjebane så for alvor rejst sig fra skovbunden i Fårup, men der er fortsat langt til det endelige resultat trods monteringen af sidste baneelement:
- Vi mangler fortsat at montere sikkerhedsforanstaltninger som stiger og reposer, ligesom vi nu skal foretage de mere tekniske installationer. Rutsjebanen skal blandt andet have monteret kædetræk og bremser, ligesom området kræver sin helt egen transformatorstation, da der ikke kunne trækkes mere strøm ud af de eksisterende transformatorer. Herudover skal vi også have gjort bygningerne færdige og reetableret hele området med belægning, beplantning og temadekorationer, forklarer Tue Albrektsen og fortsætter:
- Vi har således stadig et stort stykke arbejde foran os. Men til december skulle vi gerne være klar til at montere vogntoget som noget af det sidste på rutsjebanen, hvorefter arbejdet med reetablering formentlig stadig vil foregå ind i det nye år.
Til januar forventer Fårup Sommerland at være klar til at påbegynde op mod 3.500 testture på rutsjebanen, inden den kan bringe sug i maven hos rigtige passagerer fra påsken 2022. Under en stor del af testturene vil passagersæderne blive indtaget af dukker, ligesom man vil måle G-påvirkning i alle tænkelige situationer, så man ved præcist, hvordan både passagerer og rutsjebanen reagerer og påvirkes under forskellige forhold og belastninger.
Fønix-byggeriet er med sin pris på tæt ved 100 mio. kroner den største forlystelsesinvestering nogensinde i Fårup Sommerlands 46-årige historie. Næststørste investering skete tilbage i 2013 i forlystelsen Orkanen, der kostede parken ca. 44 mio. kroner.