23948sdkhjf

400 tons-løft uden problemer

Alt klappede, da den beskadigede broklap på Jernbanebroen over Limfjorden blev fjernet lørdag den 21. april. Tilbud på ny broklap indhentes fra indbudte entreprenører.
Den 90 m. høje majestætiske flydekran Samson fik uden problemer fjernet først den 400 tons tunge kontravægt og dernæst den 200 tons tunge broklap fra jernbanebroen over Limfjorden.

Kontravægt og broklap blev sejlet ud og lagt på kajplads 1114 i Tunnelbassinet.

Banedanmark og Bladt Industries, der stod for fjernelsen, har været klar til arbejdet i flere dage, men vinden har været for kraftig indtil lørdag.

- Så snart vinden var løjet af, kunne vi gå i gang, og alt forløb fuldstændig glat. Vi kunne erklære broen åbnet tre timer tidligere end forventet. Dermed fik vi som planlagt broen åbnet for sejlads til uge 17, fortæller en tilfreds sektionschef Helle Bøhl-Møller.

Tilbud på ny broklap
Efter den vellykkede fjernelse af den beskadigede broklap indhenter Banedanmark i den kommende uges tid tilbud fra tre indbudte entreprenører på en ny broklap.

Det er E. Pihl & Søn A/S, MT Højgaard A/S og Bladt Industries A/S, der vil byde på produktion og montering af en broklap, der vil blive magen til den, der blev sejlet væk lørdag, oplyser sektionschef Helle Bøhl-Møller, Banedanmark.

- Det er meget vigtigt for Banedanmark, at vi kan få genoprettet togtrafikken over Limfjorden hurtigst muligt. Derfor har vi nu valgt den løsning, hvor vi får lavet en ny broklap magen til den, der var på broen. Det vil være den hurtigste løsning. Både teknisk og sikkerhedsmæssigt er tegninger og krav kendte, og vi kan bruge den kontravægt, der nu står på kajen, forklarer Helle Bøhl-Møller.

Banedanmark forventer således fortsat, at det bliver i starten af maj, der kan meldes videre ud omkring processen frem mod genoptagelsen af togtrafikken.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083