Tilfredshed med byggesagsbehandling
Både virksomheder og borgere er tilfredse med den måde byggesagsbehandlingen sker på i Viborg Kommune. Det viser en ny brugertilfredshedsundersøgelse.
Undersøgelsen tegner et billede af, at brugerne generelt er godt tilfredse.
- Vi har fået topkarakterer for den måde, vi kommunikerer med Kommunens borgere og erhvervslivet, og det er jeg rigtig stolt af. Det betyder, at både borgere og virksomheder generelt er tilfredse med den dialog vi har – både i skrift og tale, siger Johannes Vesterby, formand for Teknisk Udvalg.
Forventet utilfredshed
På ét område var tilfredsheden dog mindre end de anbefalede 80 %. Kun 72 % af de adspurgte var tilfredse med sagsbehandlingstiden, mens 22 % var utilfredse.
- Utilfredsheden med sagsbehandlingstiden kommer ikke bag på os. Vi har derfor iværksat flere nye initiativer. F.eks. vil vi, i højere grad bruge forhåndsdialog i de komplicerede sager, så alle sider af sagen kan blive belyst fra starten. Det vil både øge hurtighed og smidighed. Og det vil hjælpe både ansøger og kommune til hurtigt at få et overblik over hvilke andre tilladelser, der eventuelt kræves, fortæller Johannes Vesterby.
Johannes Vesterby er sikker på, at der vil ske en forbedring af tilfredsheden med sagsbehandlingstiden i løbet af 2012. Blandt andet giver et elektronisk byggesagsarkiv let og smidig brugerne adgang til byggesagerne.
Fakta om undersøgelsen
Megafons anbefalede mål:
Tilfredsheden skal være over 80 %
Utilfredsheden må ikke være over 10 %
Tilfredshed med Viborg Kommunes behandling af byggesag
Tilfredse: 82 %
Utilfreds 12 %
Neutral/ Ved ikke: 6 %
Forståelighed af medarbejderes kommunikation
Tilfredse: 97 %
Utilfredshed: 1 %
Neutral/ Ved ikke: 2 %
Faglighed – niveau i vejledning
Tilfredse: 87 %
Utilfredse: 7 %
Neutrale/ved ikke: 6 %
Tilfredshed med sagsbehandlingstiden i sidste byggesag
Tilfredse: 72 %
Utilfredse: 22 %
Neutrale/ved ikke: 6 %