23948sdkhjf

Mindre tid i retssalen – mere fokus på løsninger

Folk i byggebranchen bruger alt for mange timer i retssale og i voldgiftssager. Det er dog oftest bedre at forebygge og løse konflikterne inden, mener advokatfirmaet Pind & Partnere, der blandt andet specialiserer sig inden for fast ejendom.

Der bliver gjort alt for lidt for at forebygge konflikter i byggeprocessen. Konflikterne har en tendens til at eskalere hurtigt, hvilket er unødvendigt, og ikke just fremmende for byggeprocessen, mener advokat Jesper Nørgaard, der er partner i Advokatfirmaet Pind & Partnere.

”En del advokatfirmaer skriver på deres hjemmeside, at de gerne vil være løsningsorienterede. Der har vi taget en beslutning om, at vi rent faktisk vil forsøge efterleve dette. Det er selvfølgelig ikke alt, der kan løses uden en retssag eller voldgiftsret, og hos Pind & Partnere har vi stor erfaring indenfor dette felt, hvor vi står klar til at kæmpe for vores klienter. Men vi går gerne en ekstra gang rundt om blokken for at se, om parterne kan finde en fornuftig løsning,” siger Jesper Nørgaard.

Pind & Partnere Advokatfirma er netop blevet skabt som et bud på en ny tilgang til rådgivning til byggebranchen og alle andre, der har med fast ejendom at gøre. Ifølge Jesper Nørgaard er det værd at lægge mærke til, om advokater er med til at optrappe konflikter – eller om de rent faktisk er med til løse dem. Der er dog undtagelser, men oftest vil det være i klientens interesse at undgå en lang og dyr retssag.

”Hos Pind & Partnere fortæller vi vores klienter råt for usødet, hvor de står md deres konkrete sag. Hvis klienten har indgået en halvdårlig kontrakt, så fortæller vi dem det, og i det lange løb sætter klienterne pris på den direkte og åbne kommunikation, og på den måde kan vi bedre hjælpe dem i mål, ” lyder det fra Jesper Nørgaard.

”Det, en advokat gør for en klient, skal være værdiskabende. Det kan godt være, at det er værdiskabende at føre en sag. Men man skal bare gøre det ud fra de rigtige præmisser. Langt de fleste klienter synes, det er bedre at få sagen afsluttet hurtigt – i stedet for at bruge tid og økonomi i tre-fire år, som en retssag kan tage.”

Forebyggelse er bedre end konflikter

Netop gode kontrakter og løbende dialog er en af de vigtigste forudsætninger, når det handler om at forebygge konflikter i byggebranchen. For som i så mange andre af livets forhold er det langt bedre at forebygge konflikter end at reparere.

”Vi forsøger løbende at vejlede vores klienter for at ruste dem bedre til en konfliktsituation. Særligt entreprenørerne har i en travl hverdag en tendens til ikke at dokumentere på skrift. Der er masser af entreprenører, der faktisk ender med at lave gratis arbejde, fordi det ikke lige er blevet skrevet i en mail eller noteret i byggemødereferatet,” siger Jesper Nørgaard.

For at kunne hjælpe entreprenører skal aftaler om ekstraarbejder, ændringer i arbejderne, tidsfristforlængelse o.lign kunne bevises. Det er derfor en fordel hvis der et så nært og tillidsfuldt forhold mellem klient og advokat, hvor det er naturligt lige at gribe røret for at få afklaret også et lille spørgsmål her og nu. Traditionelt set har det jo været sådan, at advokaterne var med i starten af en sag, hvor der indgås en kontrakt. Herefter bliver advokaterne typisk ikke involveret, før konflikterne er opstået og byggeriet er forsinket eller standset.

”Som advokat ved man jo så ikke, hvad der er sket i den mellemliggende periode, hvor konflikten er opstået,” siger Jesper Nørgaard fra Pind og Partner. Ved at rådgive sig med advokaten løbende, er der større mulighed for at denne kan medvirke til at afhjælpe uoverensstemmelser inden de vokser sig større.

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078