Opkøbt rådgiver med bedste resultat i årevis
På trods af Coronaepidemi, integration med WSP og navneskift er WSP Danmark - tidligere Orbicon - kommet ud af 2020 med et driftsresultat der er markant bedre end de foregående år - det bedste i flere år. Og fremgangen er sket på alle forretningsområder.
Omsætningen steg med 18 pct. til 501 mio. kr., og EBITDA driftsresultatet lander på 25,1 mio. kr. Dermed ligger selskabet efter skat på cirka 1 mio. kr., hvilket er langt over foregående år, og i det regnestykke skal også medtages, at der i dette beløb er indeholdt en betydelig omkostning til integrationen. Det viser en pressemeddelelse med endnu ikke offentliggjorte regnskabstal.
- Vi har en helt anden platform at stå på nu
Orbicon blev en del af WSP i 2019 og skiftede navn til WSP Danmark den 30. september 2020. Rådgivervirksomheden både brander sig under det nye navn, og har fået nye muligheder i et internationalt netværk med det muligheder for at byde og løse nye og større opgaver end tidligere, siger siger adm. direktør i WSP Danmark, Per Christensen, om sammenlægningen med WSP.
– Vi har styrket vores position inden for både miljø, klimatilpasning og byggeri og ser ind i nye markedsmuligheder specielt på området for transport og infrastruktur. Vi har en helt anden platform at stå på nu, og banen er kridtet op til øget vækst og indtjening i årene frem, siger Per Christensen i pressemeddelelsen.
Der har været skarpt fokus på at styre virksomheden sikkert igennem coronakrisen, og der blev taget en del skridt i foråret for at sikre forretningen. Blandt andet er salgsarbejdet og den tætte kontakt til kunderne bliver prioriteret op, en opgave som alle har været med til at løfte. Derudover er interne processer blevet effektiviseret og omkostninger reduceret væsentligt.
– Samtidig er jeg også glad for, at det offentlige og private marked har holdt kedlerne i kog i vores branche, og vi på den måde har været med til at holde samfundet kørende, siger WSP Danmark-direktøren.
Ser strategisk succes
Da Per Christensen kom til for 3½ år siden, gik han i gang med at lægge en ny strategi for virksomheden.
– Strategien bestod helt kort af tre dele, som jeg kaldte Tilbage på sporet, Stabil forretning og Klar til vækst. Vi har været loyale mod vores strategi og fulgt den hele vejen, hvilket har betydet, at det er lykkedes os at komme hertil, hvor vi nu har en sund og stærk forretning og kan koncentrere os om vækst og udvikling, siger Per Christensen.
Selvom usikkerheden omkring fremtiden fortsat er større end normal grundet pandemien, ser direktøren grund til optimisme:
– Vi står et helt andet sted, end vi gjorde for tre år siden med en voksende ordrebeholdning og en langt mere velkørende forretning, hvor systemer og processer er optimeret, siger Per Christensen og fremhæver samtidig mulighederne det nye ejerskab giver:
– Den viden og de muskler det giver os bringer os i spil til nogle helt andre opgaver end før. Derfor har jeg al mulig grund til at tro på, at også 2021 bliver et godt år for os.
mio. kr. | 2020 | 2019 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 501,1 | 424,2 |
EBITDA driftsresultat (før integrationsomk.) | 25,1 | |
EBITDA resultat | 12,0 | -1,2 |
Årets resultat | 0,8 | -11,4 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31.12.2020. | ||