En aarhusiansk ”Central Park” vil koste 660-730 millioner
En overdækning af Banegraven i Aarhus med en park har været et af de mere fremhævede alternativer til den nye bydel, som DSB sammen med MT Højgaard og PensionDanmark præsenterede tidligere på året. Nu har Aarhus kommune set nærmere på økonomien i parkprojektet.
Prisen for at anlægge en aarhusiansk ”Central Park” som overdækning af de 26.000 kvm banegrave i hjertet af Aarhus løber op i cirka 730 mio. kr. Det viser beregninger som forvaltningen i Teknik og Miljø har foretaget, skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.
110.000 kvm bydel i hjertet af Aarhus
En overdækning af banegraven ved Aarhus Hovedbanegård har været oppe at vende i flere omgang. Sidste efterår fik planerne ny næring, da MT Højgaard, PensionDanmark og DSB Ejendomme i konsortium med Aarhus Kommune fik til opgave at udvikle et koncept for en 110.000 kvm bydel på – eller over – stedet.
Planerne blev konkretiseret og præsenteret i august i år under navnet Banekvarteret; en grøn, bæredygtig og bilfri bydel i hjertet af Aarhus med 110.000 kvm byggeri. Her vil der bære plads til både tog, p-pladser til biler og cykler, grønne områder plus stier og gader.
I tidsplanen for Banekvarteret vil selve konstruktionen af overdækningen starter i 2023 og hænger tæt sammen med Banedanmarks elektrificering af jernbanen til Aarhus. Ifølge planen kan overdækningen stå færdig i 2026. Herefter kan området bebygges.
Udregningerne, som er anslåede beløb, er baseret på en model, hvor man etablerer parken uden parkeringsdæk. Anlægger man samtidig et parkeringsdæk med plads til 500 biler under selve parken er prisen cirka 660 mio. kr., da det giver indtægter fra salg af p-pladser.
– Jeg vil hellere end gerne diskutere, hvilke muligheder vi har med at udnytte rummet over Banegraven. Flere - herunder politikere - har forslået, at vi anlægger en park. Hvis det forslag skal realiseres, så kræver det, at der er nogen, der finder pengene, siger Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø, i pressemeddelelsen.
– Samtidigt er det vigtigt at understrege, at det er her og nu, at pengene skal findes. Det er ikke om mange år. Der er ikke uanede mængder af tid, for et projekt over Banegraven skal realiseres samtidig med arbejdet med at elektrificere jernbanen, fortsætter han.
Rådmanden sender samtidig en slet skjult kritik af fortalerne for en ren bypark ved at fremhæve, at et byrådsflertal har indgået en aftale om kommunens anlægsudgifter de næste ti år – uden de mange millioner til en bypark.
– Så hvis de partier ikke kan anvise, hvor pengene skal komme fra, så mener jeg, at det er urealistisk at love borgerne en park, lyder det fra Bünyamin Simsek.