Ekstra vedligeholdelse af populære elevatorer
Uventet stor brug betyder, at Metro Service må give den københavnske metros elevatorer en ekstra vedligeholdelsesindsats for at holde dem kørende.
- Vores elevatorer bruges langt mere, end man havde regnet med, dengang man byggede Metroen. I stedet for at være et hjælpemiddel til gangbesværede og folk med barnevogne, anvendes elevatorerne af et langt større antal passagerer. Det betyder, at vi må bruge ekstra ressourcer på at vedligeholde elevatorerne, og vi yder en stor arbejdsindsats sammen med elevator-leverandøren for at holde dem kørende, fortsætter Per H. Larsen.
Reparationer og udskiftninger
Metroen vil i de kommende måneder foretage et større vedligeholdelsesarbejde på nogle af de elevatorer, der anvendes oftest. Det betyder, at elevatorerne vil være lukkede under vedligeholdelsesarbejdet, som tager fire dage pr. elevator.
Den forestående vedligeholdelsesplan vil omfatte udskiftning eller reparation af døre, lys, paneler og gulve.
- Vores store ønske er at få elevatorerne til at være lige så driftssikre som Metroens tog. Og vi ved godt, at mange ofte er generede af driftsproblemer med elevatorerne. Det problem kommer vi næppe aldrig helt til livs, men vi har igangsat flere initiativer, som gerne skal gøre elevatorerne mere driftssikre. Og på Cityringen har vi jo taget erfaringerne med os, så alle stationer vil få to elevatorer i stedet for en elevator, siger Christopher Cox, driftchef fra Metroselskabet.
Metro Service, Metroens operatør der står for den daglige drift og det daglige vedligeholdelsesarbejde i Metroen.