23948sdkhjf

Elektrikere anklager NRGI for unfair konkurrence

Ved at reservere opgaver til datterselskabet El:Con begrænser NRGI indtjeningsmulighederne hos elektrikere i sit dækningsområde.
Elektrikere i NRGIs dækningsområde retter hårde anklager mod energiselskabet.

Ved at reservere opgaver til sit datterselskab El:Con og vælge hvilke opgaver, der skal sendes i udbud, presser NRGI elektrikerne i energiselskabets dækningsområde, lyder anklagen. Ifølge installatør Torben Øre udsættes el-installatørerne dermed for unfair konkurrence, idet NRGI kan støtte den konkurrenceudsatte ekspansions front med andre dele af forretningen. Det skriver Jyllands Posten.

For nyligt kritiserede Intego NRGI for at reservere en ordre på 150.000 intelligente elmålere til datterselskabet El:Con.

Læs mere om: Intego beskylder NRGi for urent trav .

Kan vælge og vrage
Kritikken rettes særligt imod NRGIs ejerskab af både ledningsnettet ud til de mange kabelskabe og til hovedparten af husstandene i dækningsområdet. Det forhold giver ifølge Freddy Utzen fra EHV El & VVS i Aarhus energiselskabet mulighed for frit at vælge, om man vil lade El:Con tage sig af en opgave eller ej.

- Jeg har i forbindelse med en ret vanskelig el-etablering til Superbrugsen på Vesterbro Torv i Aarhus været ude for, at NRGi slet og ret meddelte, at de ikke ville etablere stikledningen. Så
det måtte jeg som elektriker gøre. Det gør jeg gerne. Men det kan ikke være rigtigt, at NRGi for deres eget datterselskab kan vælge fra og til. Det giver jo en mulighed for at fravælge de ikke-profitable opgaver, siger Freddy Utzen til Jyllands Posten.

Uforstående overfor kritik
Hos NRGI stiller adm. direktør Søren Sørensen sig undrende overfor kritikken.

- Det var jo en meget stor proces for fem til seks år siden, hvor elinstallatørernes brancheforening havde klaget over dette forhold til Energitilsynet og senere Energiklagenævnet. Men i begge instanser blev det fastslået, at vi har ret på grund af vores historik. Vores forsyningsnet går ikke kun som nogle andre steder til kabelskabet, men helt ind til kundens elmåler, siger Søren Søndergaard til Jyllands Posten.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081