Svane Køkkenet ekspanderer i Norden
Trods krisen oplever Svane Køkkenet kraftig vækst. Kæden er styrket i Danmark, og strategien er nu at erobre Sverige og Norge.
Med 28 butikker er Danmarks-kortet ved at være dækket, så koncerndirektør Ole Lund Andersen har kigget mod nord. Strategien er nu at indtage det norske og svenske marked.
Fremtidigt vækstmarked
Den første svenske Svane-butik er netop åbnet i Helsingborg. Strategien er at etablere sig på det svenske marked med 12 butikker i løbet af de næste 12-18 måneder.
I Norge er de første fire butikker åbnet i Oslo og det sydlige område, og de næste 6-7 er under planlægning.
- Sverige og Norge udgør et fremtidigt vækstmarked for os, og i forvejen kender mange nordmænd og svenskere vores brand, siger adm. dir. Ole Lund Andersen. De nordiske forbrugere kan helt klart godt lide det danske design med de rene, enkle linjer, lyder vurderingen fra Ole Lund Andersen.
Nyheder sælger
Svane Køkkenet har bevidst fulgt en strategi om øget investering i innovation og produktudvikling. Krisetider eller ej, så søger forbrugerne nyheder på køkkenfronten, og alt for mange køkken ligner hinanden:
- Målet for os er at skabe et outstanding brand, og det kan kun lade sig gøre, fordi vi har øget fokuseringen på design, innovation og produktudvikling, siger Ole Lund Andersen og fortsætter:
- Forbrugerne efterlyser helt klart nyheder til køkkenet, som i dag er et af boligens vigtigste rum. Vores seneste køkken-nyhed White Line/Black Line sælger fantastisk godt overalt i vores butikker. Som start på 2012 introducerer vi et nyt arkitekttegnet Svane Køkken S12, hvor vi gør op med fordomme om, at alle køkkener skal ligne hinanden, forklarer direktøren.
Den nye Svane køkkenserie S12, der er udviklet sammen med arkitekt Rolf Birk Kjeldsen, er i øvrigt designbeskyttet.
Svane Køkkenet vendte fra 2009 til 2010 et underskud på -2,523 mio. kr. til et overskud på +0,142 mio. kr. Moderselskabet TMK forbedrede i samme periode resultatet fra -18 til +8 mio. kr.