Ujævn betonoverflade skaber problemer for brorenovering
Sallingsundbroen blev indviet i 1978. Frem til november 2022 gennemgår broen et større renoveringsarbejde. (Foto: Vejdirektoratet)
Renoveringen af Sallingsundbroen, der forbinder halvøen Salling og øen Mors, har vist sig sværere end beregnet. Derfor bliver planlagte pauser i renoveringsarbejdet i de kommende to vinterhalvår aflyst, så arbejdet kører uafbrudt til november 2022.
Denne opgave betyder, at renoveringsarbejdet ikke som ellers planlagt vil blive indstillet i vinterhalvåret og genoptaget til foråret 2021.
Renoveringen vil nu foregå uden pause indtil november 2022, hvor renoveringen fortsat forventes afsluttet.
Begrænser generne
- Bropladens overflade har vist sig så ujævn, at vi først skal udføre et udjævningslag, inden vi kan udlægge fugtisolering og asfaltbelægning. Dette ekstra arbejde giver anledning til forsinkelser. Det er vigtigt for os at begrænse generne for trafikanterne i kortest mulig tid.
- Det er derfor besluttet, at vi fortsætter arbejdet på broen også i de to vinterhalvår 2020/21 og 2021/22, siger Jørn Andreas Kristensen, der er projektleder og ansvarlig for renoveringen af Sallingsundbroen, i en pressemeddelelse.
- På den måde får vi mere tid til arbejderne, og vi forventer derfor fortsat at kunne afslutte renoveringen som planlagt i efteråret 2022, tilføjer han.
Trafik kan passere
Renoveringen af broen, der er indviet i 1978, begyndte i foråret, og den vil altså nu være i gang indtil 2022.
Sallingsundbroen skal på oversiden have ny belægning, ny fugtisolering, nye støjdæmpende fuger og nyt autoværn. Under broen er det bropillerne, der gennemgår en renovering.
Mens renoveringen pågår, kan både biler, cyklister og gående fortsat passere broen. Arbejderne er planlagt, så trafikken kan afvikles med få begrænsninger, mens der arbejdes på broen.
- De trafikale ændringer på broen, som vi indførte, da renoveringsarbejdet begyndte i foråret, fortsætter også hen over vinteren, og der vil være ændringer for trafikken, så længe vi arbejder. Vi forsøger at planlægge arbejdet, så vi generer trafikanterne mindst muligt, siger Jørn Andreas Kristensen.
For den kørende trafik er der kun begrænsninger i form af reduceret bredde af kørebaner og hastighedsnedsættelse til 50 km/t.
De smallere kørespor betyder dog, at brede landbrugskøretøjer ikke kan køre over broen, som de kunne, inden renoveringen gik i gang. De kan passere broen to gange i døgnet på fastlagte tidspunkter.
Passagen kræver booking, og ordningen blev indført i foråret 2020 med renoveringens påbegyndelse, oplyser Vejdirektoratet.