23948sdkhjf

Se billederne: Banegrav bliver til billøs bydel med 110.000 kvm byggeri

En helt ny grøn, bæredygtig og bilfri bydel i hjertet af Aarhus med hele 110.000 kvm.   

Banekvarteret er området døbt, og det kan blive en realitet, hvis Aarhus Kommune til november vælger at gå videre med planerne for overdækning af 26.000 kvm banegrave ved Aarhus Hovedbanegård mellem Bruuns Bro og Frederiksbro.  

Hvor der før kun var plads til togene i banegraven, bliver der med overdækningen plads til både tog, p-pladser til biler og cykler, nye grønne områder samt stier og gader, der genforener Frederiksbjerg med Midtbyen. 

Arbejdet med helhedsplanen blev påbegyndt, efter at Aarhus Kommune i september sidste år besluttede at indgå i et projektsamarbejde med DSB Ejendomsudvikling, Pension Danmark og MT Højgaard og C.F. Møller Architects som rådgiver med henblik på i fællesskab at sondere mulighederne for at overdække banegraven. 

En af verdens mest bæredygtige bydele

Planerne lægger op til, at den nye bydel bliver en af verdens mest bæredygtige, der lever op til både nationale og kommunale klimamål. Bydelen bliver grøn med træer, buske, facadebeplantninger, taghaver og forhaver, der åbner op for et samspil mellem dem, der bor i bydelen og dem, der blot passerer igennem.

I midten af det nye kvarter samler ’Banehaven’ som en grøn oase i byrummet, og gennem bebyggelsen snor bygaden sig som en grøn forbindelse med afstikkere og forbindelser til nabokvartererne. Klimavenlige materialer og klimaneutrale bygninger er også tænkt ind i udkast til helhedsplanen.

Bydelen skaber et bilfrit miljø med gode rammer for børn og børnefamilier, som tilgodeser kommunens ønsker om flere familieboliger i bymidten.

- Opgavens kompleksitet og vilkår har givet os anledning til at gentænke og skabe en ny type innovativ byudvikling, som både sikrer effektiv mobilitet og samtidig etablerer en bilfri bydel, indtænker konstruktive forhold så der fremover bygges i lette konstruktioner med lavt C02-aftryk – som eksempelvis træ samt etablerer byliv, byrum og bygninger af højeste kvalitet til glæde for alle borgere, – alt i alt elementer der vil være med til at skabe en af verden mest bæredygtige bydele – som en naturlig del af Aarhus, siger Michael Kruse, partner og arkitekt hos C.F. Møller Architects.

Overdækning fra 2023 til 2026

I den fremlagte tidsplan starter selve konstruktionen af overdækningen i 2023 og hænger tæt sammen med Banedanmarks arbejde med at elektrificere banen til Aarhus. Overdækningen forventes ifølge den fremlagte tidsplan at kunne stå færdig i 2026. Herefter kan området bebygges. 

Udkast til helhedsplanen for Banekvarteret indgår nu i en forhøring, hvor borgerne kan komme med forslag og ideer til kommunens videre planlægningsproces. Inden udgangen af året forventes byrådet at træffe en endelig beslutning om projektets fremtid. 

Den eksisterende banegrav er resultatet af en udvidelse af banegraven i 1918-1924 som et voldsomt indgreb gennem Frederiksbjerg, hvor mange huse og bebyggelser blev nedlagt og Frederiksbjergkvarteret afskåret fra Aarhus Centrum. Siden er en overdækning blevet drøftet adskillige gange for at udnytte de attraktive arealer midt i byen bedre og samtidig genforene byens kvarterer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219