Trægulvs-direktør: Økonomi bremser eksporten
Peter Mathiasen, adm. direktør og medejer i Hørning Parket, ser et stort uudnyttet eksportpotentiale i de mindre virksomheder. - Vi mangler finansiering, mener han.
Ifølge dagbladet Børsen er resultatet paradoksalt, for virksomhederne erkender samtidig, at de rent faktisk kan eksportere.
Hørning Parket er en af disse virksomheder. Ifølge adm. direktør og medejer Peter Mathiasen har man både de rigtige produkter, de gode kontakter og interessen fra de nye vækstmarkeder. Problemet er finansieringen:
- Vi har ikke finansieringen til at udnytte potentialet. At starte eksport er dyrt. Med den rigtige hjælp kunne vi mindst fordoble omsætningen til 40 mio. kr., og 90 pct. af væksten ville være eksport, vurderer han over for Børsen.
Brug nogle af pengene på de eksisterende virksomheder
Historisk er Hørning Parket et internationalt kendt varemærke, som tidligere har eksporteret til Indien, Kina, Rusland og Mellemøsten.
Men finanskrisen kostede en konkurs og en efterfølgende rekonstruktion, og i dag udgør eksporten blot 10-15 % af en omsætning på 15-20 mio. kroner – og begrænser sig til nærmarkederne i Skandinavien samt det nordlige Tyskland.
- Staten har ikke råd til at poste flere millioner ud i erhvervsstøtte. Men samfundet bruger rigtig mange penge på iværksætteri, som er i politisk fokus. Det er også fint nok. Men måske ville vi alle få mere ud af pengene, hvis nogle af dem gik til at hjælpe eksisterende virksomheder i gang med at eksportere. Potentialet er der, siger Peter Mathiasen til Børsen.