Otte entreprenører i spil til Nordhavnstunnel
Vejdirektoratet har nu sat navn på de virksomheder, som er inviteret med til såkaldte markedsdialogmøder om projekt Nordhavnstunnel.
Blandt de otte er to rent danske entreprenører, nemlig henholdsvis MT Højgaard og Aarsleff, og derudover er Züblins og Siemens Mobilitys danske selskaber også repræsenteret.
Desuden er spanske Acciona, hollandske Ballast Nedam, belgiske Besix og tyske Hochtief og Vinci også inviteret med om bordet, oplyser Vejdirektoratet.
Formålet med møderne er ifølge bygherren at inddrage markedets viden og erfaringer, inden krav og løsninger fastsættes i udbuddet af det 3,4 mia. kr. dyre tunnelprojekt i København.
De otte inviterede virksomheder Følgende firmaer er inviteret til dialog med Vejdirektoratet om Nordhavnstunnelen: 1. Acciona (Spanien) 2. Ballast Nedam (Holland) 3. Besix (Belgien) 4. Hochtief og VINCI (Tyskland) 5. MT Højgaard (Danmark) 6. Per Aarsleff (Danmark) 7. Siemens Mobility (Tyskland/Danmark) 8. Züblin (Østrig/Danmark) Kilde: Vejdirektoratet |
Samtidig ønsker Vejdirektoratet også at få skabt interesse for projektet blandt de mulige bydende.
- De kommende dialogmøder skal give input, så vi får de bedste løsninger og sikre, at vi ikke stiller uhensigtsmæssige krav eller udelukker brugbare alternativer på forhånd, fortæller Silas Nørager, projektleder i Vejdirektoratet og ansvarlig for projekt Nordhavnstunnel, i en pressemeddelelse.
Stor interesse
Vejdirektoratet melder om meget stor interesse i entreprenørbranchen for at indgå i en markedsdialog.
I alt har 17 leverandører - heraf tre rent danske virksomheder - besvaret Vejdirektoratets materiale om projektet. CG Jensen var også blandt de danske entreprenører, som havde lagt billet ind, men virksomheden blev altså ikke udvalgt i første omgang.
Det betyder dog ifølge Vejdirektoratet ikke, at virksomhederne er afskåret fra at deltage i udbudsprocessen, idet feltet stadig er åbent.
- Det er vigtigt at understrege, at udvælgelsen og den forestående dialog ikke udelukker andre virksomheder for at byde på opgaven, når den bliver sat i udbud. Dette er kun en indledende fase, der skal gøre os i stand til at skrue det bedst mulige udbud sammen, siger Silas Nørager.
Han forklarer, at det for Vejdirektoratet lige nu handler om at bringe nye løsninger og ideer i spil og derefter få optimeret udbudsstrategien for at få så godt et udbudsmateriale som muligt og dermed også det bedste projekt.
- Alle firmaer har vist gode kompetencer til at udføre projektet, og det er ærgerligt, at vi ikke kan nå at møde dem alle. De firmaer, vi holder møder med, er udvalgt på baggrund af deres interessante besvarelser om blandt andet indkøb, bæredygtighed og udførelsesmetode for tunnelbyggeriet, som er emner vi i Vejdirektoratet har lagt vægt på, lyder det fra Silas Nørager.
To entrepriser
Oprindeligt havde Vejdirektoratet planlagt at afholde dialogmøder med seks af virksomhederne, men det blev udvidet til otte møder. Det bekræfter ifølge projektlederen, at der er tale om en spændende opgave
- Vi har egentlig lagt op til at udbyde projektet i to entrepriser - én for etablering af den midlertidige erstatningshavn og én for tunnelarbejdet, men måske bliver vi klogere på den front og på andre fronter også, siger han.
Vejdirektoratet forventer, at udbudsmaterialet for erstatningshavnen er klar i starten af 2021, og at udbudsmaterialet for selve tunnelbyggeriet er klar i midten af 2021.
Nordhavnstunnelen
|