23948sdkhjf

Opbakning til ny Lillebæltsbro

Samtlige 22 syddanske kommuner og Region Syddanmark bakker nu op om en parallelforbindelse ved siden af den eksisterende Lillebæltsbro.
De syddansk kommuner er enige om, at der er hårdt brug for en tredje forbindelse over Lillebælt.

Hvor der i dag er voldsom trængsel i spidsbelastningsperioder, vil bilisterne fra 2030 sandsynligvis opleve daglige sammenbrud i trafikken, hvis der ikke gøres noget.

De 22 syddanske kommuner og Region Syddanmark har længe været enige om at sætte en ny Lillebæltsforbindelse højt på dagsordenen, men ikke om selve linjeføringen. På et møde onsdag i Kommunekontaktudvalget lykkedes det imidlertid at skabe enighed om at arbejde for en parallelforbindelse ved siden af den eksisterende mellem Middelfart og Fredericia.

Voldsom stigning i trafikmængden
I dag passerer omtrent 60.000 køretøjer dagligt Lillebæltsbroen. I 2020 vil det tal være steget til 81.000, og ser man frem til 2040 hedder tallet 116.000. Det viser fremskrivninger af trafikudviklingen over Lillebælt i screeningsrapport fra Cowi til Transportministeriet.

Der er endnu ikke taget stilling til, om tunnel eller en bro vil være den bedste løsning. Det skal en screeningsrapport afgøre. En ny bro ventes at koste i omegnen af 6 mia. kr., mens en tunnelforbindelse er noget dyrere.

Ud over en tredje Lillebæltsforbindelse arbejder de 22 syddanske kommuner og Region Syddanmark for en ny midtjysk motorvej til aflastning af E45 samt hurtige tog mellem de større danske byer, så toget bliver et reelt alternativ til bilen
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078