23948sdkhjf

Ny smutvej åbner fredag

Den nye cykel- og gangbro over Folehaven i København tages i brug fredag den 24. april. Indvielsen udskydes som følge af coronakrisen

Cyklister og fodgængere har længe savnet en tryg overgang over Folehaven, hvor over 50.000 biler dagligt suser forbi. Af den årsag blev et politisk flertal i 2012 enige om at skabe en bedre forbindelse for de bløde trafikanter, som bevæger sig mellem København og Hvidovre i hovedstadens sydvestlige hjørne. På grund af anlæggelsen af Ringstedbanen har projektet måttet vente med at blive til virkelighed, men nu er broen endelig klar til brug.

- Med broen over Folehaven får vi skabt en god og sikker trafikal løsning for gående og cyklende, og samtidig får vi bundet byen bedre sammen for københavnere og pendlere uden bil. Jeg er glad for, at vi skaber trafikale fordele for de bløde trafikanter, og forhåbentlig kan broen være med til at motivere flere til at tage cyklen og lade bilen stå, siger Ninna Hedeager Olsen (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Broen åbner for trafik om eftermiddagen fredag den 24. april. På grund af covid-19 er det besluttet at udskyde den officielle indvielse til senere på året. I forbindelse med åbningen opfordrer Københavns Kommune alle brugere til at overholde de nuværende retningslinjer om at holde afstand, hvis man går eller cykler på broen.

Fakta om broen

  • Cykel- og gangbroen er 5,5 meter bred og 137 meter lang.
  • Broen har et frit spænd på 42 meter, som består af et 32 meter langt brofag og de tilstødende brofag, som i hver side går fem meter ud over understøtningen.
  • Anlægsbudgettet for broen har været på 42 mio. kroner.
  • Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune er bygherre, Cowi er ingeniør, Dissing + Weitling er arkitekter, Landskabsarkitekter er Kragh & Berglund. Hovedentreprenør er Bladt Industries.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.625