23948sdkhjf

Miljøzoner ophæves: Varerne skal frem - koste hvad det vil

Mens corona-virussen raser, har miljøminister Lea Wermelin (S) midlertidigt ophævet miljøzonerne af hensyn til vareudbringning under krisen.

Alle dieseldrevne lastbiler og busser kan derfor køre i miljøzonerne (København/Frederiksberg, Århus, Ålborg og Odense) uanset alder og motornorm.

- Det er vigtigt at slå fast, at der er dagligvarer nok, men i den her særlige situation skal vi gøre det så nemt som muligt at få varerne ud i butikkerne. Også om natten og i ydertimerne. Derfor har jeg valgt at dispensere fra reglerne i miljøzoner de næste 10 dage i første omgang, så erhvervslivet bedre kan få varerne fra lagre til butikker, siger miljøminister Lea Wermelin.

Regeringen opfordrer også kommunerne til at se, om de eventuelt skal lempe på lokale begrænsninger for vareudbringning  som for eksempel indkørselsforbud for lastbiler i et bestemt tidsrum, eller at der skal gælde bestemte parkerings- og standsningsregler.

Transportministeriet er også med i opfordringen.

- Vi står i en meget alvorlig situation, hvor vi skal stå sammen om at sikre de optimale rammer for vareudbringningen. Derfor vil jeg opfordre kommunerne til at overveje, hvad de kan gøre i den her særlige situation, siger transportminister Benny Engelbrecht.

- Hvis de enkelte kommuner har truffet beslutninger om deres vejes udnyttelse, som hindrer en hurtig og effektiv udbringning af varer, vil jeg opfordre kommunerne til midlertidigt at ophæve sådanne beslutninger.

Der er i dag miljøzoner i København, Frederiksberg, Århus, Aalborg og Odense. Med miljøzonerne stilles der krav om, at de ældste dieseldrevne lastbiler og busser skal have et partikelfilter for at må køre i zonen. Det krav har miljøminister Lea Wermelin nu valgt midlertidigt at dispensere for.

Artiklen er en del af temaet CORONA.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.077