Storstrømsbroen lukkes af revne
Banedanmark har fundet en 25 centimeter revne i et af brofagene på Storstrømsbroen, som det er nødvendigt straks at udbedre.
- Vi går aldrig på kompromis med sikkerheden på jernbanen, og når vi finder en revne, der kan udgøre en risiko i forhold til broens bæreevne over for den tunge togtrafik, så er det nødvendigt at udbedre revnen hurtigst muligt, siger Søren Boysen, områdechef Teknisk Drift, Banedanmark.
Derfor lukkes Storstrømsbroen nu for togtrafik i foreløbigt en uge. Broen er åben for øvrig trafik. Mens reparationen af Storstrømsbroen foretages, vil togpassagerer blive fragtet med busser over broen.
Ekstra analyser
Samtidig med at Banedanmark straks går i gang med at udbedre revnen, vil der også blive foretaget yderligere analyser af samlingerne mellem brofagene omkring broens konsoller i forhold til broens bæreevne over for den tunge togtrafik.
- Straks når vi finder en sådan revne, vælger vi ud over selve reparationen også at foretage en række ekstra undersøgelser af samlingen omkring konsollerne - for vi kan og vil aldrig gå på kompromis med sikkerheden, forklarer Søren Boysen.
Storstrømsbroen blev bygget i 30'erne, og er sammen med den gamle Lillebæltsbro fortsat de eneste veje for jernbanetrafikken mellem kontinentet og Østdanmark og det øvrige Norden.
Entreprenører efterlyser ny forbindelse til Tyskland
Danske Anlægsentreprenører beklager dybt, at vi ikke kan forvente bedre forbindelser til Tyskland, når Femernforbindelsen står færdig. Der er behov for en alternativ streng uden om Storstrømsbroen, så vi kan undgå at blive afskåret fra kontinentet på jernbaneområdet, mener entreprenørerne.
- En 25 cm lang revne, der nu medfører indstilling af al togtrafik i en uge, mens man undersøger skaderne nærmere, viser, at det er helt uholdbart med to så svage led i togtrafikken, nemlig de to gamle men helt utidssvarende broer - Storstrømsbroen og Lillebæltsbroen, siger branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører, der er et branchefællesskab i Dansk Byggeri.
Danske Anlægsentreprenører kalder det uholdbart med en infrastruktur, der er så sårbar, at den kan sættes ud af spillet, fordi der skal gennemføres reparationsarbejder.
- Der er planlagt en omfattende renovering af Storstrømsbroen, men det vil fortsat være en bro fra 30'erne. Det bør man i 2012 og fremefter ikke basere så vigtig en del af den danske togtrafik på. Derfor er det på høje tid, at der træffes beslutninger om en afløser for Storstrømsbroen og en ny Kattegatforbindelse, som kan gøre trafikken over såvel Storebælt som Lillebælt tostrenget, siger Niels Nielsen.