23948sdkhjf

Håndværkere rammes af dårlige betalere

Flere bygge- og anlægsvirksomheder oplever, at deres kunder ikke betaler til tiden.
Arbejdet er gjort. Regningen sendes af sted, og pengene kommer ind på kontoen. Eller gør de?

En ny undersøgelse foretaget af Dansk Byggeri viser, at mange bygge- og anlægs­virksomheder oplever, at deres kunder ikke betaler til tiden – og problemet gælder både de private og de offentlige kunder.

I undersøgelsen svarer 47 %, at de oplever en stigning i de tilfælde, hvor private kunder udskyder betalingen til efter fristens udløb, og 38 % svarer, at de offentlige kunder betaler for sent.

- Vi ser, at en række bygher­rer tilbageholder deres betalin­ger på et ofte forkert eller tyndt grundlag. Og det kan have al­vorlige konsekvenser for virk­somheden, som jo også har regninger at betale, siger advo­kat Poul Brincker, Dansk Bygge­ri.

Kroner én, kroner to, kroner tre…
Han peger på, at virksomheder­ne ikke har anden mulighed end inkasso, hvis privatkunder ikke betaler. Men det kan være en både dyr og langsommelig proces.

Poul Brincker råder virk­somhederne til at opkræve be­taling i rater ved større arbejder og til at stille krav om a-conto betaling af fx materialeudgifter, når der laves arbejde for privat­kunder.

- Det er en svær situation for tiden, men det er vigtigt, at man ude i virksomhederne er opmærksom på, hvor følsom man er over for manglende be­talinger. Det kan fx være en god idé at tjene lidt på mange op­gaver i stedet for at have én el­ler to store opgaver, siger Poul Brincker.

Offentlige udeståender
Men det er ikke kun de private kunders manglende betalings­lyst, som kan give panderynker hos håndværkerne. Det kan de offentlige kunder også. En op­gørelse, som Dansk Byggeri la­vede sidste år, viste, at virk­somhederne i bygge- og an­lægsbranchen havde over 1,3 mia. kr. udestående hos det of­fentlige, og organisationen vur­derer, at tallet i år er nogenlun­de lige så stort.

- For sene betalinger lægger et meget stort pres på virksom­hederne. Vi tror på, at kommu­nerne gerne vil betale deres regninger til tiden. Der­for er det nødvendigt at se på, om der er noget i forbindelse med det elektroniske fakture­ringssystem, som ikke fungerer optimalt, siger erhvervspolitisk chef Torben Liborius, Dansk Byggeri.

Torben Liborius tilføjer, at især situationer, hvor virksom­hederne skal afregne moms til det offentlige, inden pengene er kommet den anden vej, er uacceptable.

- Fristen for, hvornår de of­fentlige kunder skal have betalt deres regninger, må aldrig være længere end fristen for moms­afregning. De private virksom­heder skal ikke agere kassekre­dit for det offentlige, siger Tor­ben Liborius.

Kilde: Dansk Byggeri

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14