Danske firmaer skal udforme kæmpebro – på rekordtid
Dissing + Weitling og Cowi er udpeget som rådgivere til byggeriet af en bro over Izmit Bay i Tyrkiet. Broen bliver den fjerdelængste hængebro i verden.
Broen er en del af en ny, længere motorvejsstrækning, der skal forbinde de to tyrkiske millionbyer Izmir og Istanbul.
- Broen over Izmit Bay får et frit spænd mellem pylonerne på 1.550 meter og en total længde på ca. tre km, hvilket gør den til en særdeles kompleks opgave. Heldigvis har vi mange erfaringer fra en række lignende, internationale opgaver. Bl.a. er vi rådgivere på broen over Messinastrædet i Italien, som med et frit spænd på over tre km bliver verdens længste, siger Henrik Andersen, der er Vice President for Store Broer hos Cowi.
Sikres mod jordskælv
Izmit Bay-broen skal opføres i et af verdens mest jordskælvstruede områder, og det stiller væsentlige krav til broens design. I modsætning til fx Storebæltsbroen, som Cowi også stod bag, er der på Izmit-broen valgt at anvende stål frem for beton i de godt 250 meter høje pyloner. Til hele brobyggeriet vil der blive anvendt ca. 85.000 tons stål og ca. 125.000 m³ beton.
- Risikoen for jordskælv stiller særlige krav til vores rådgivning, og vi trækker derfor blandt andet på jordskælvsspecialister fra vores datterselskab i Californien. Helt kort fortalt sikrer vi broen mod jordskælv ved bl.a. at lade pylonerne hvile på et betonfundament, der står på nogle store stenpuder, som pylonerne kan glide hen over i tilfælde af meget store jordskælv. På den måde bliver broen delvist isoleret fra den voldsomme energi, som et evt. jordskælv frigiver, forklarer projektleder Kent Fuglsang, der skal stå i spidsen for de knap 80 Cowi-ingeniører, der involveres i projektet.
Opføres på tre år
IHI vandt konkurrencen om at projektere og bygge Izmit Bay-broen i skarp konkurrence med en kinesisk og en koreansk entreprenør. I tilbudsfasen udarbejdede Cowi i partnerskab med IHI et brodesign, som IHI var i stand til at bygge hurtigere og billigere end konkurrenterne. Broen bliver opført på rekordtid, kun 3 år.
Detailprojekteringen skal udføres i løbet af det næste år og vil foregå i Cowis hovedkontor i Lyngby assisteret af specialister fra Cowis kontorer i San Francisco og London. Den samlede pris for broen bliver ca. 6 milliarder kroner. Byggeriet forventes at gå i gang i starten af 2012 og skal være afsluttet i løbet af 2015.
Kilde: Cowi