Cityringen kan blive underskudsforretning for hovedentreprenør
Copenhagen Metro Team (CMT) har ikke tjent penge på at bygge Cityringen, Københavns nye metrolinje. Det skriver Børsen.
- Metro Cityringen har ikke været profitabel for os indtil videre, siger Pietro Salini, adm. direktør i italienske Salini Impregilo, selskabet bag konsortiet CMT, til avisen.
Voldgiftssager mellem CMT og Metroselskabet kan blive afgørende for, om Cityringen kommer til at koste entreprenørselskabet.
Hvem er CMT?
Copenhagen Metro Team I/S blev etableret i 2011 til at varetage Cityringen-projektet.
Den italienske koncern Salini Impregilo ejer 99,99 pct. af aktierne i selskabet, mens Seli og Tecnimont Civil Construction sidder på de sidste få promille af aktierne |
I 2014 førte en forsinkelse til milliardstore krav mod italienerne, mens CMT rejse krav mod Metroselskabet på 2 mia. kr.
Senest er der rejst krav mod CMT på 165 mio. kr. på grund af forsinkelser.
CMT vandt tilbage i 2011 licitationen om at bygge Cityringen for Metroselskabet. I 2010 var budgettet på den 15,5 km metrostrækning 21,5 mia. kr., men det er siden vokset til 23,5 mia. kr. i 2010-prisen.
De seneste tre år har CMT kørt med underskud. Sidste regnskabsår dykkede resultat før skat til negative 158,9 mio. kr., og egenkapitalen blev reduceret til 135,2 mio. kr.