Metroselskabet: Ingen nye forsinkelser på Cityringen
Cityringen, Københavns nye metrolinje, åbner som planlagt den 29. september. Det oplyser Metroselskabet i en opdatering om det store, underjordiske projekt.
Den positive nyhed kommer i forlængelse af, at Metroselskabet har orienteret ejerkredsen om projektets fremdrift.
2018-planen blev ikke til nogetCityringen har været ramt af flere fordyrende forsinkelser. Den seneste blev meldt ud i maj i år, hvor åbningen blev rykket med to måneder til den nuværende dato, den 29. september. Forsinkelsen øgede den samlede regning for Cityringen med 165 mio. kr. Metroselskabets forklaring lød dengang, at entreprenøren på byggeriet, Copenhagen Metro Team (CMT), ikke havde overholdt en aftalt deadline i marts. Derfor manglede en del testkørsler, før sikkerhedsgodkendelsen kunne komme i hus. Oprindeligt skulle Cityringen være åbnet i december sidste år, men den planlagte åbning blev i sin tid udsat med syv måneder. |
Af ejerorienteringen fremgår det også, at en af de meget vigtige milepæle på byggeriet er opnået, samt at sikkerhedsdokumentationen er sendt til myndighedernes vurdering. Dermed knytter der sig en ikke uvæsentlig aber dabei til åbningstidspunktet:
- I den seneste orientering har vi meddelt vores ejere, at åbningstidspunktet fastholdes – naturligvis med det forbehold, at myndighederne kan godkende den fremsendte sikkerhedsdokumentation”, udtaler Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen, i pressemeddelelsen.
Som led i færdiggørelsen af metrolinjen gennemføres nu den såkaldte Operational Trial Run. Her testes det, om drift og vedligeholdelse kan gennemføres hensigtsmæssigt, når Cityringen åbner for passagerer. Arbejdet udgør en del af grundlaget for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens godkendelse og gennemføres parallelt med den uafhængige assessors evaluering og myndighedernes endelige sikkerhedsvurdering af det samlede system.
Arbejdet fortsætter efter åbningen
Af selskabets orientering fremgår det, at der i de kommende uger vil blive arbejdet med generel oprydning og udbedring på Cityringens 17 stationer under jorden.
På stationspladserne i gadeplan vil blive arbejdet helt frem mod åbningen - enkelte steder også efter åbningen. Det drejer sig om en række fodgængertunneler og trapper, som skal skabe særligt gode forbindelser for passagerers skifte mellem metro, S-tog og regionaltog. Disser særlige forbindelser etableres blandt andet på København H og Østerport station.
Forklaringen på forsinkelsen er med Metroselskabets ord, at ”disse arbejder har vist sig mere komplicerede at gennemføre end ventet.”