Munck Gruppen vinder milliardudbud på Grønland
Nu skulle det være ganske vist. Det bliver danske Munck Gruppen, som løber med milliardudbuddet på Grønlands nye lufthavnsudvidelser. Det oplyser bygherreselskabet Kalaallit Airports International.
- Efter tre års intenst forberedelsesarbejde sættes lufthavnsprojekterne i Nuuk og Ilulissat i gang efter at Kalaallit Airports International A/S’ bestyrelse på møde i går besluttede at tildele opgaven med at anlægge landingsbanerne med tilhørende vejarbejder med videre i Ilulissat og Nuuk til det danske selskab, Munck Gruppen A/S, siger administrerende direktør, Peter Wistoft, i meddelelsen fra bygherren.
Ud over danske Munck Gruppen havde BAM International fra Holland og canadiske Pennecon Dexter Joint Venture også afgivet bud på lufthavnsprojekterne.
Går i gang med de indledende øvelser nu
Detaljerne i kontrakterne skal forhandles på plads i løbet af juli 2019 med henblik på underskrivelse af kontrakterne i Nuuk i august 2019. Den danske entreprenør går dog allerede nu i gang med de nødvendige indledende arbejder, såsom udarbejdelse af miljøplan, detaljeret tidsplan, og planlægning af mobiliseringen, og til efteråret 2019 påbegyndes de egentlige anlægsarbejder i begge lufthavne.
For at optimere kapaciteten og mobiliseringen mest muligt, bliver omfanget af arbejdet i første omgang mest intenst i Nuuk, og i løbet af foråret 2020 optrappes anlægsarbejderne tilsvarende i Ilulissat.
Begge lufthavne står efter planen færdige i 4. kvartal 2023.
Tredje projekt bliver udbudt næste år
Ud over lufthavnsprojekterne i Nuuk og Ilulissat er et lignende projekt på vej i Qaqortoq. Og projekteringen af denne tredje lufthavn forløber planmæssigt, forsikrer Kalaallit Airports International.
Anlægsarbejderne der forventes - som planlagt - at blive udbudt i 2020, således at Qaqortoq lufthavn også kan stå færdig i 4. kvartal 2023, på samme tid som Nuuk og Ilulissat.
- Baggrunden for at, at projekteringen af Qaqortoq er igangsat senere end de to andre lufthavne skyldes, at der er tale om en anlægsmæssigt et mindre projekt og placeringen gør, at entreprenøren vil kunne arbejde uhindret uden hensyn til en lufthavn i drift, som i Nuuk og Ilulissat, udtaler Peter Wistoft.