TEST: Her er den bedste fælgrens til din bil, mester!
En god fælgrens er meget andet end den direkte effekt, der ses, når kunden sprøjter sine beskidte fælge med produktet og ser skidtet glide ned ad fælgen.
For hvad sker der med dækkene, hvis man rammer lidt ved siden af? Og hvordan påvirker kemien bilens sårbare lygter, når vinden fanger rensematerialet og efterlader en sjat på lygten?
Den slags er det ikke til at finde ud af uden hjælp fra professionelle, så derfor er Mester Tidendes søsterblad Motor-magasinet taget til Sonax’ hovedkvarter i Tyskland for at få hjælp til denne test.
Med sig har bladet fem produkter, som vi har indkøbt til lejligheden. Aftalen er, at Sonax stiller manpower og testfaciliteter til rådighed.
Det lyder måske lidt som filantropi, at en af verdens førende producenter stiller op til sammenligning mod de værste konkurrenter, men det har Sonax ikke det fjerneste imod.
- Vi tror så meget på vores produkter, at alle i princippet er velkomne i vores laboratorier med produkter, de gerne vil teste. Blandt andet derfor benytter TÜV vores faciliteter, og det har de gjort i mange år. De deltager i testen på lige vilkår med vores medarbejdere, og det foregår som blindtests, hvor vi ikke ved, hvilket produkt der er i hvilke flasker, forklarer Samantha Rebele, der er ansvarlig for testen.
Testen tager flere dage
Hos Sonax gør man tingene grundigt. Derfor er der afsat to fulde dage til at teste produkterne.
På forhånd har Sonax fået de forskellige rensemidler tilsendt, hvorfor visse af testene allerede er gennemført.
Det betyder, at produkterne eksempelvis er dryppet ud på siden af et dæk, så man kan vurdere, hvor meget dækket misfarves af fælgrensen.
Desuden har Samantha og hendes assistent smurt fælgrens på det mest gængse materiale til lygteglas. På den måde kan man se, hvor meget fælgrens eventuelt skader lygterne, hvis brugeren er uheldig og får hvirvlet rens op på en lygte.
For Samantha og hendes afdeling er testarbejdet med produkter hverdag, og her skiller Sonax sig virkelig ud. Ud af den tyske virksomheds omkring 370 medarbejdere er der 40, der udelukkende er beskæftiget med at udvikle og teste produkter.
Mens Samanthas folk allerede har udført den langsommelige del af testen, får jeg lov til at være med til at bedømme lugten. Her er der massiv forskel på produkterne. Nogle er på nippet til at få gang i min brækrefleks, mens andre næsten dufter så godt, at man får lyst til at tage bad i det.
Vi tester også, hvor godt flasken ligger i hånden, og om produktet kommer jævnt ud af flaskens dyse.
Det er ganske vist ikke noget, der har betydning for selve renseeffekten, men alt tæller med i testen. På den måde er det med test af fælgrens som med test af biler; selv små og, for nogle, ubetydelige elementer vurderes og vægtes i forhold til de konkurrerende produkter.
Således samler det vindende produkt flest point op undervejs i testen og kan kalde sig overordnet vinder.
Som kunde til fælgrens kan man have forskellige præferencer, så derfor har vi medtaget alle delelement i det samlede resultat.
I vores test deltog
• Turtle Wax Redline
• Sonax Extreme
• Basta Brilliant
• Optimize Fælgrens
• Autoglym Custom
Foruden disse fem produkter deltog udenfor testen også Sonax’ dyreste produkt, der hedder Xtreme Plus Fælgrens. Produktet har ikke tidligere været solgt til forbrugere i Danmark, men Sonax har netop besluttet at introducere denne fælgrens i løbet af sommeren.
Sådan bliver fælgen beskidt
Fælgrens testes på små 10 x 4 cm metalplader med ægte bremsestøv. De små metalplader er nemlig skruet på en rigtig fælg, der accelereres op til en hastighed på 160 km/t, hvorefter den bremses ned med en ægte skivebremse.
Det hele sker i en testbæn, som Sonax selv har udviklet, og som formentlig er den eneste i verden.
Under Motor-magasinets test af fælgrens blev skidtet på de små metalplader fremstillet på følgende måde:
1) Fra 160 km/t bremses ned til 50 km/t.
2) Processen gentages 400 gange.
3) Den totale distance svarer til 1100 kilometers kørsel.
4) Samlet tid: 14 timer.