NCC-selskab sikrer Sydhavnsmetroens stationer
Anlæggelsen af Sydhavnsmetroen er for alvor skudt i gang.
Hercules Fundering fra NCC etablere opdriftsankre for at sikre holdbare konstruktioner til de i alt fem nye, underjordiske metrostationer. Det oplyser NCC i en pressemeddelelse.
Hercules Fundering skal stå for ankerboringen af metroens nye stationer.
Opgaven for Hercules Fundering omfatter boring af knap 1000 jordankre, der skal bores lodret ned omkring de nye metrostationer for at sikre stationerne imod vandtryk.
Opgaven er en underentreprise for det tysk-franske konsortium Tunn3l JV, som består af selskaberne Hochtief og Vinci, der skal anlægge de 4,5 kilometer tunneler samt de fem underjordiske metrostationer.
Starter den kommende juli
De længste ankre bores ned til en dybde på 30 meter. Ankrene bliver støbt ind i en bundplade, som fastgør konstruktionerne og som derved sørger for, at stationerne ikke skubbes opad.
Det bliver vores egne specialister og ankermaskiner i Hercules Fundering, som skal udføre ankerboringen på de nye stationer, siger Jesper Schack Fønss Bach, direktør i Hercules Fundering, NCC Industry, i en pressemeddelelse.
Hercules Fundering starter allerede ankerboringen op i juli 2019, hvor de første sessioner skal udføres på den kommende station ved Enghave B
Kontraktsummen på denne opgave lyder på 17 mio. kr.
Fakta: SydhavnsmetroenSydhavnsmetroen bliver en forlængelse af den kommende metrolinje M4, som går fra Orientkaj i Nordhavn ind over det centrale København via Cityringen og ud til Sydhavn. Den nye metrolinje til Sydhavn bliver 4,5 km lang og vil bestå af fem underjordiske stationer; Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg. De fem nye stationer ventes at give 16 mio. rejser om året i 2035 og skabe et kollektivt knudepunkt ved Ny Ellebjerg med omstigning mellem bus, tog og metro. |