23948sdkhjf

Byggeriets nye ledere

Hvilke udfordringer tumler byggeriets nye ledere med? Og hvordan har de valgt at gribe dem an?
Til forskel fra tidligere skal deltagere på Byggeriets Lederuddannelse i dag afslutte deres uddannelse med en strategiopgave, hvor emnet er frivilligt.

Det giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i en helt konkret udfordring i virksomheden, og det er faldet i god jord hos deltagerne på det hold, der har afsluttet uddannelsen her i foråret.

Arbejder med virksomhedens svagheder
For afdelingsleder Peter Gregersen fra i Phønix Tag Midt-Vest har den praktiske opgave givet mulighed for at udarbejde en konkret handlingsplan for vækst i virksomheden, og det har været udbytterigt:

- Handlingsplanen er allerede på vej til at blive integreret i virksomheden, og vi arbejder efter den hver dag. Vi har potentiale til at blive større, og det helt konkrete mål er at øge staben af de timelønnede med 20-25 %, fortæller Peter Gregersen, der har afsluttet Byggeriets Lederuddannelse i foråret.

For at opstille konkrete mål er det nødvendigt med en nuanceret indsigt i en virksomheds styrker og svagheder, og dem har Peter Gregersen fået mulighed for at identificere gennem forløbet:

- Vores virksomheds udfordring ligger i, at vi tidligere har været en del af et stort firma, og at vi derfor er indkredset af nogle geografiske handelsområder. I dette handelsområde findes nogle gråzoner og områder, hvor vi ikke er stærke nok. I min eksamensopgave har jeg analyseret, hvor mange virksomheder, der ligger i disse områder. I den interne analyse har jeg så analyseret, hvordan vi i virksomheden får tid til at opsøge de her virksomheder. Og en løsning for os er at give medarbejderne mere ejerskab og ansvar, forklarer han.

Fra løse sedler til elektronisk skabelon
Hos en anden nyuddannet leder har frustrationer over manglende struktur på indkommende opgaver tidligere fyldt en del af arbejdsdagen.

Hos Bygningsservice på Aarhus Universitet er opgaven at servicere universitetets brugere. Brugerne finder telefonnumre til medarbejderne i Bygningsservice på sedler, der hænger rundt om på universitetet. Men den procedure er langt fra hensigtsmæssig, fortæller René Nielsen:

- Både for brugerens og fra vores side, er den kommunikationsform frustrerende. Brugeren er irriteret over at få fat på en smed, får de skal bruge en elektriker, og i Bygningsservice har vi hver i sær mange telefoner, der er til en anden kollega.

René Nielsen har benyttet sin afsluttende opgave til at finde en løsning på den manglende struktur:

- Jeg foreslår i min strategirapport, at vi laver en hotline til de akutte opgaver, hvor brugerne altid får fat på én fra Bygningsservice, der så kan videreformidle opgaven. Til opgaverne med længere deadline, laver vi en skabelon på Bygningsservice' hjemmeside, hvor brugerne kan indberette opgaverne elektronisk.

Dansk Byggeri udbyder to nye hold på Byggeriets Lederuddannelse inden for det næste år; et i Karlslunde i efteråret 2011 og et i Aarhus i foråret 2012.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093