Fokuseret Sanistål ud af krisen
En stærk virksomhedskultur og en gedigen oprydning i både omkostninger og forretningsområder har været Saniståls vej ud af krisen.
- Vi var ikke kommet igennem krisen uden stor opbakning fra kunderne og uden vores stærke virksomhedskultur, konkluderer administrerende direktør Christian B. Lund.
Forbedret cashflow
Han har ikke lyst til at fokusere på de fejl, der blev begået hos Sanistål før krisen, men konstaterer at de truede koncernen på livet. Grundet fejlene og den store økonomiske krise blev en omfattende redningsplan sat i værk.
- Det gjaldt for os om at skabe positivt cashflow, sikre at vores omkostninger blev tilpasset til det store fald i omsætningen og sikre høj effektivitet og høj kvalitet, så vi også var gearet til vækst efter krisen, fortæller Christian B. Lund.
Cashflowet skulle blandt andet forbedres ved at have mindre kapital bundet i varelagre og ejendomme. Det betyder blandt andet, at værdien af varelageret i dag er reduceret til ca. 600 mio. kr. mod 1,4 mia. kr. før krisen ganske enkelt ved, at der er skabt et væsentligt bedre vareflow på de to nye centrallagre i Billund og Taulov.
Forretningsdele skåret fra
Derudover er alle forretningsområder, kunder og leverandører blevet gennemgået med en tættekam for at finde besparelser.
- Når det handler om omkostninger, satte vi mange ting i gang – men første punkt var at finde ud af, hvor vores fokus i virksomheden skulle ligge fremadrettet. Det betød, at nogle dele skulle skæres fra, mens der fortsat skulle investeres i andre dele som fx vores e-handelskoncept, kundeordresystem osv., forklarer Christian B. Lund.
- Derudover har vi i dag færre leverandører, men til gengæld har vi styrket samarbejdet med dem, vi vil satse på fremadrettet, tilføjer Christian B. Lund.
Omkostninger faldet med 30 %
På medarbejdersiden har rationaliseringerne betydet, at antallet af ansatte er blevet reduceret med mere end 1.300 i forhold til 2008 svarende til over 50 %. Derudover måtte alle acceptere, at der ikke kunne blive plads til lønstigninger i 2009 og 2010.
Også på andre fronter er der blevet rationaliseret. Al administration er nu samlet i Aalborg, og i sommeren 2010 overtog Dansk Fragtmænd al Saniståls distribution.
Til gengæld taler tallene i dag deres tydelige sprog. På to år er de variable omkostninger reduceret med 38 %, og de samlede omkostninger er reduceret med 30 %.
Effektiviseringer fortsætter
Selv om der nu atter er sorte tal på bundlinjen, og medicinen dermed ser ud til at have virket, fortsætter Sanistål med rationaliseringerne.
- Vi har planlagt yderligere forbedringer af vores distribution. Alle vores lagre har fx været igennem en lean-proces, og målet er en forbedring på 20 % i år, siger Christian B. Lund.
- Og på salgssiden vil vi sikre, at vores sælgere bruger al deres tid på kundekontakt og ikke på administration, så det er også et område, vi har analyseret og taget aktion på, slutter han.