Kan godt lade sig gøre: To år uden arbejdsulykker
Fokus på sikkerhed giver pote på Metro Cityringens byggeplaadser
6
Billeder

Stolte byggearbejdere til dagens fejring af to år uden ulykker med fravær på Cityringen Frederiksberg Allé – manden foran med den røde hjelm er Copenhagen Metro Teams direktør, Daniele Cascianelli. (Foto: Copenhagen Metro Team)
Seks andre Metro Cityringen-byggepladser har rundet et år uden ulykker med fravær. I december 2018 kunne de mange italienske, polske, rumænske, irske og danske byggearbejdere - i fællesskab med kolleger fra flere andre lande – desuden se tilbage på fem måneder og i alt en million arbejdstimer uden en eneste ulykke med fravær på Cityringen, der er danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt siden Christianshavn blev anlagt for 400 år siden. De fire ulykkesfri byggepladser og de mange øvrige ulykkesfri arbejdstimer blev markeret af Cityringens hovedentreprenør, Copenhagen Metro Team, med en fejring for byggearbejderne på den kommende metrostation Frederiksberg Allé i går torsdag.
- Cityringens sikkerheds-konceptet har ikke løst alle problemer på det omfangsrige byggeprojekt med et slag. Men det har skabt så gode resultater, at det har potentiale til at danne skole og forbedre vilkårene for danske og udenlandske byggearbejdere på fremtidens store bygge- og infrastrukturprojekter i Danmark, siger Sigurd Nissen-Petersen, vicedirektør i Copenhagen Metro Team.
Dyre lærepenge bør danne ny skole
Rekorden skal ses på baggrund af en kedelig statistik over arbejdsulykker med fravær, der tilbage i 2011-15 talte 338 arbejdsulykker, påbud og bøder fra Arbejdstilsynet og flere sager om brud på overenskomsten.
Da en ny ledelse tog over i 2015, tog en helt ny sikkerheds-kultur form, i tæt samarbejde og dialog med 3F og Arbejdstilsynet - og det koncept har skabt markante resultater på de 22 byggepladser, der gennem årene har haft 4-5.000 byggearbejdere med mindst 24 forskellige nationaliteter til at anlægge 17 kilometer tunnel, 17 stationer og fem skakter, der er 20-30 meter dybe. Allerede fra 2015 til 2016 blev ulykkesfrekvensen reduceret med 30 procent, hvilket betyder, at den i dag ligger langt under landsgennemsnittet.
- Et byggeri i Cityringens størrelsesorden kan ganske enkelt ikke gennemføres uden udenlandsk arbejdskraft fra mange forskellige lande. Vi befinder os i en tid med mangel på arbejdskraft, og nogle af opgaverne kræver højt specialiseret arbejdskraft, som få virksomheder i verden råder over. Det har på den anden side givet nogle udfordringer med mange forskellige sprog. Nogle af byggearbejderne kommer desuden fra andre bygge-kulturer, hvor der kan være en tendens til at sætte helbreddet over styr for at tjene penge, siger Sigurd Nissen-Petersen og fortsætter:
- Vi bilder os ikke ind, at alle problemer kan løses med ét slag, eller at ulykker helt kan undgås på så stort et projekt. Men vi synes, i al beskedenhed, at vi har udfordret den gængse sikkerhedsnorm på byggeprojekter i den her størrelsesorden, både i dansk og international sammenligning. Det har været nogle dyre lærepenge for os og ikke mindst for de tilskadekomne byggearbejdere – hver enkelt ulykke er én for meget – og derfor håber vi, at konceptet til at skabe ét fælles ’sikkerheds-sprog’ på tværs af en masse nationaliteter og kulturer vil danne skole og forbedre vilkårene på fremtidens store bygge- og infrastrukturprojekter i Danmark.
Skulle uheldet alligevel være ude, så udløser det straks en række helt faste procedurer for at undgå og forebygge lignende ulykker i fremtiden.
- Vi har nu indledt den sidste fase i byggeriet, og det er netop ved faseskift, at der er forhøjet risiko for ulykker. En medarbejder er for eksempel for nylig forvredet sit knæ ved en faldulykke på isglat jord. Det burde selvfølgelig have været undgået. Han er nu retur på jobbet, og uheldet har givet anledning til øjeblikkelig gennemgang af forløbet, der bliver brugt proaktivt ude på alle byggepladserne for at undgå, at det sker igen, forklarer Sigurd Nissen-Petersen.
15 sekunders tænkepause
I anledning af det storstilede kulturforandringsprojekt ”Think Safety” har Copenhagen Metro Team siden 2016 gennemført et stort antal workshops med deltagelse af bla. underleverandører, fagforeninger, Arbejdstilsynet og projektets bygherre. Ud over nye manualer på flere sprog er der indført hyppige inspektioner og instrukser til holdene, som hver eneste uge på toolbox-møder snakker sammen om potentielle problemer og hvad man skal være ekstra opmærksom på.
Dialog har desuden været en afgørende faktor ved etablering af en ny kultur, dvs. folk taler med hinanden, passer på hinanden og ved, at man har pligt til at blande sig, hvis der er problemer med sikkerheden. Selv medarbejdere, der har første arbejdsdag, er ikke bange for at indrapportere om selv tilsyneladende små brud på sikkerheden, ligesom det har været en succes at indføre en regel om at tænke sig om i 15 sekunder, før man går i gang med sit arbejde.
- Det er en fantastisk oplevelse at se byggearbejdere med vidt forskellig baggrund og nationalitet arbejde side om side og have et stærkt fællesskab omkring sikkerheden. Kommunikation er alfa omega for at undgå ulykker, og i dag skal ingen være bange for at kommunikere, hvis en hammer ligger yderst på et stillads, hvis der er den mindste risiko for at snuble over et eller andet eller hvis en stige står forkert. Det skal påtales både til kollegerne og tillidsmanden og videre til ledelsen, og det er noget, man får skulderklap for, siger Sigurd Nissen-Petersen.
Cityringen slår ifølge planen dørene op for passagerer til sommer, og til at gennemføre byggeriets sidste faser er der ankommet flere hundrede nye byggeriarbejdere fra bla. Italien, Polen og Rumænien. Derfor sættes alle sejl til hos Copenhagen Metro Team, hovedentreprenøren på Metro Cityringen, for at de mange nye murere, stilladsarbejdere, elektrikere og andre byggearbejdere kan færdes sikkert på projektets 22 byggepladser.
- For at ingen – hverken på ledelsesgangen eller ude på de enkelte byggepladser - skal gå i den psykologiske fælde, hvor man kan forledes til at tro, at fordi vi næsten er i mål, så kan vi godt slække på sikkerheden, så har vi i Copenhagen Metro Team netop iværksat sikkerhedskampagnen ”Finish Safely”, på alle 22 byggepladser, siger Sigurd Nissen-Petersen.