23948sdkhjf

Iværksættere klar til at erobre tømrerbranchen

Flere års forberedelse er overstået for Morten Grønlykke og Frank Andersen. I samarbejde med Stark lancerer de den 1. maj en ny færdigproduceret trækile.
Der skæres årligt op mod tre millioner trækiler blandt danske tømrermestre, som dermed flere gange i løbet af en dag sætter deres fingre på spil i kampen med rundsaven.

Men med en ny færdigproduceret trækile, den første af sin art på markedet, satser to fynske iværksættere på, at de både kan tjene penge og samtidig forbedre sikkerheden på de danske byggepladser:

- Tømrerne kender godt risikoen og faren ved rundsaven, men ser det som en naturlig del af arbejdet. Hvad de ofte glemmer er, at en færdigproduceret kile ikke bare giver dem større sikkerhed – den sparer dem også tid i en presset hverdag i krisetider, der i øjeblikket kræver, at de skal arbejde hurtigere og hurtigere, fortæller Morten Grønlykke, der udgør den ene halvdel af virksomheden Superkilen ApS.

Langt fra træ til kile
Når den nye fyrretræskile lanceres den 1. maj i landets 73 Stark-byggemarkeder, kan han og partner Frank Andersen se tilbage på to lærerige og udfordrende år, der er gået med at bygge en forretning op omkring deres idé:

- Der er langt fra træ til kile. Vi har skullet finde den rigtige træsort og leverandør, som også var certificeret efter gældende reglementer. Dertil har vi skullet finde de perfekte mål for kilen og producere de maskiner, der hurtigt og effektivt kan skære dem, forklarer Morten Grønlykke.

Morten Grønlykke kommer fra detailhandlen og har lederstillinger fra bl.a. Fona og televirksomheden 3 bag sig. Hos Superkilen står han for salg, logistik og markedsføring og er pt. den eneste fuldtidsansatte i virksomheden. Partner Frank Andersen arbejder ved siden af som tømrer på deltid.

Først Danmark – siden eksport
Den nye kile lanceres i to varianter; en vindueskile til montage af døre og vinduer samt en multikile til større opgaver som bjælke- og gulvopklodsning. Produktet dækker således bredt, og indtil videre har Superkilen ingen planer om at udvide sortimentet.

Morten Grønlykke vil dog ikke afvise, at det på et senere tidspunkt kan komme på tale at udvikle flere naturprodukter til det professionelle marked. Men i første omgang handler det om at få positioneret de to nye kiler – først i Danmark og senere på de nære eksportmarkeder:

- Intentionen er også at udvide afsætningen til andre europæiske markeder, hvor ingen indtil nu er lykkedes med at sætte fyrretræskiler i effektiv produktion. De få erfaringer, vi har gjort os indtil nu, viser, at især det tyske marked ligger lige til højrebenet, siger Morten Grønlykke, som desuden fremhæver Storbritannien, Sverige og Norge som lande, der står højt på listen over mulige eksportmarkeder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11