23948sdkhjf

Øget efterspørgsel på samlet booking af hotel og fly

Hotelindustrien boomer, og antallet af rejsende stiger støt år for år. Vi har talt med Torben Rodenberg, Country Director hos Carlson Wagonlit Travel, Danmark, om relationerne mellem hotel- og flybookinger for business-segmentet.

Carlson Wagonlit Travel er en af de førende aktører på markedet inden for administration af forretningsrejser, møder og events for virksomheder

Er der sket en stigning i bookinger af hotel og fly på samme tid over
de seneste fem år?
- Der er sket en dramatisk stigning på bare fem år, ja. Hvor raten for fem år siden lå på ca. 35 pct., ligger den i dag på mere end 50 pct., og vi forventer den stiger yderligere.
Det er ikke længere kun de store hotelkæder, der bliver booket af virksomhederne. Også mindre, unikke hotelkæder er blevet attraktive, og lige nu kan man vælge
mellem mere end 800.000 hoteller, lejligheder, hostels mv. gennem CWT.
Et af de vigtigste parametre for vores kunder er sikkerheden. Virksomhedens rejsepolitik – og de rejsendes familier – kræver, at det er nemt at finde ud af, hvor de ansatte befinder sig. Når fly og hotel bliver bestilt sammen, kan vi nemt tracke placeringen, uden det koster ekstra.

Hvilke faciliteter er de mest attraktive for forretningsrejsende, når det gælder hoteloplevelsen? Og er der noget, der slet ikke fungerer?
- Der er ingen tvivl om, at internet er et must for forretningsrejsende. Og morgenmad er vigtigt. Kvaliteten skal være i orden, så en tør bolle og et krus kaffe duer ikke. De gode råvarer og en æstetisk servering, f.eks. en indbydende buffet, er i fokus.
Flere rejsende, typisk de lidt yngre, prioriterer også inspirerende fællesområder. Millenials er mere sociale rejsende, der ikke bare sidder på hotelværelset. Cafékulturen er trukket med ind i hotelkoncepter, hvor flere har business lounges og/
eller hyggelige fællesområder, hvor man kan sidde alene – sammen med andre.
Badeværelset på hotellerne må også gerne være i en høj kvalitet med en ordentlig bruser; badekar er gået af mode. Og så er fitness-faciliteter og/eller mulighed for en løbetur i nærmiljøet også vigtigt for mange.

Hvor vigtigt er det for jeres rejsende, at hotellet er placeret tæt på en lufthavn?
- Det afhænger helt og holdent af formålet med rejsen. En lufthavnsnær placering er vigtig, hvis man flyver ind for at tage et enkelt eller to møder og skal retur igen den samme eller næste dag. Her er der ingen grund til at bruge tiden på transport, og lufthavnshoteller stiller af samme grund også ofte mange mødelokaler og konferencefaciliteter til rådighed. Men skal man besøge en virksomhed i centrum og/eller være på et længere besøg, er det vigtigere med et charmerende nærmiljø, så
det også er muligt at opleve noget, når arbejdsdagen er slut.

Hvilke nye tendenser ser I for business-segmentet i hotelbranchen?
En af de helt nye tendenser i hotelbranchen for os i Europa er price tracking. Vi har vores eget system hos CWT, hvor en robot tracker hotelprisen og fanger alle prisnedsættelser. Prisen på et hotelværelse skifter konstant, og som virksomhed
er det nærmest umuligt at holde styr på, hvornår man skal booke for at få det billigst.
Takket være vores price tracking kan virksomheden booke et hotelværelse og automatisk få det ombooket til en billigere pris, hvis et tilsvarende værelse på det samme hotel falder i pris, før hotelopholdet finder sted. Fordi det er så nyt, har vi ikke
meget data på det endnu, men vores kunder har taget godt imod det, og vi forventer os meget af det. I USA har price trackingen gjort det muligt for virksomhederne at
spare op til 10 pct. på den samlede pris for hotelbookinger over et år. I Europa håber vi på, at nå op på 7 pct.

Har du og Carlson Wagonlit Travel gjort jer andre tanker på området?
- Hotelbranchen er en branche i konstant udvikling, og vi er nødt til hele tiden at være på forkant. Der kommer hele tiden nye hoteller til, der kan noget nyt og spændende,
men vi ser også, at de rejsende ændrer sig. Millenials er f.eks. meget mere mobile end hidtidige generationer. De bruger ikke tid på at ringe ind for at booke et hotel – de klarer den selv via deres smartphone og vores app CWT To Go. Her kan den rejsende selv booke hotel inden for den rejsepolitik hans eller hendes virksomhed nu har. Det er både nemt og hurtigt – og fremtiden i en digitaliseret verden.

Se meget mere omkring tendenser i byggebranchen og deltag i debatten på vores LinkedIn Gruppe: Byggemomentum

https://www.linkedin.com/groups/4835431/

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079